Reklamation av köp

Köpt ny tvättmaskin som inte fungerar. Kan jag reklamera maskinen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du skriver det är en ny maskin uppfattar jag det som att du i egenskap av konsument införskaffat tvättmaskinen från en näringsidkare, varför Konsumentköplagen (KKöpL) blir gällande. Skulle omständigheterna se annorlunda ut får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Fel på vara

Huruvida du kan reklamera en vara eller inte beror på om det är fel på varan. Vad som avses med fel är att varan i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning inte stämmer överens med vad som följer av avtalet (16 § KKöpL). Vidare ska varan vara ägnad för de ändamål som varor av samma slag i allmänhet används, stämma överens med den beskrivning som säljaren lämnat osv (16 § andra stycket KKöpL).

Du beskriver att tvättmaskinen inte fungerar, vilket jag tolkar som att den inte startar eller att det inte kommer vatten eller något liknande uppenbart fel. Det innebär att tvättmaskinen inte kan användas på det sätt en tvättmaskin är menad att användas, varigenom det juridiskt sett betraktas som fel i varan. Ett fel som uppkommer inom sex månader efter avlämning av varan anses ha funnits vid avlämnandet (20a § KKöpL). Om du köpt tvättmaskinen för mindre än ett halvår sen anses alltså varan ha varit felaktig när du köpte den. Detta kan alltså jämföras med garanti, men inte likställas, då garantier är frivilliga åtaganden från säljaren som ger ett mer omfattande skydd. Ifall säljaren lämnat en garantitid om exempelvis två år så är det två år som är gällande istället för sex månader, men du har alltid ett sexmånadersskydd för fel på varor.

Reklamationsrätt

Om en vara är felaktig så kan köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (22 § KKöpL). Om varan är felaktig måste köparen reklamera inom skälig tid efter det att denne märkt eller borde märkt felet (23 § KKöpL). Reklamerar köparen inte varan inom skälig tid så förlorar köparen sin reklamationsrätt.

Vad som avses som skälig tid varierar beroende på vara och omständigheter i övrigt. Däremot betraktas det alltid vara inom skälig tid om reklamation skett inom två månader från att köparen märkt felet (23 § andra meningen KKöpL).

Slutsats

Du kan reklamera din tvättmaskin om du köpte maskinen för mindre än sex månader sen (förutsatt att säljaren inte avlämnat förlängd garanti) och om felet uppstod för mindre än två månader sen.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare