Reklamation av katt

Hej Jag har en fråga angående ett kattköp som jag gjorde för två veckor sedan. Jag antar att det går under konsumentköplagen om jag inte har fel? Jag köpte katten av en uppfödare och redan efter att katten kommit hem så misstänkte vi att något var fel då han visat tecken på sjukdom. Men uppfödaren påstod att det kunde bero på stress och han hade aldrig betett sig konstigt hos henne. Han har blev sämre och sämre och idag var vi hos veterinären då han blev akut dålig. Han avlivades direkt då han förmodligen inte hade överlevt även om han fått vård. Veterinären kunde inte konstatera orsak till hans mående och vi kunde därför inte få ett intyg på att han var sjuk vid köpet. Däremot har hon noterat i journalen att han varit dålig sedan köp. Vid köpet sa hon muntligt att katten var försäkrad men dagen efter hörde hon av sig och berättade att något hade ändrats utan hennes vetskap och katten var oförsäkrad. Därav 20 dagars karens på den nya försäkringen som vi tecknade. Vi har alltså lagt ut 9000:- på katten och sedan 1600:- idag på veterinärvård. Vad har vi för rättigheter och vad har säljaren för skyldigheter. Vi vill ha våra pengar tillbaka. Har vi rätt till det? Hur mycket bevis behöver man?

Lawline svarar

Hej!

I lagens mening är en katt en sak, och omfattas därmed av konsumentköplagen (KKöpL) när den säljs från uppfödaren, eftersom uppfödaren bedriver en sorts näringsverksamhet.

Enligt 20 § KKöpL är katten felaktig om felet funnits vid avlämnandet, även om felet visar sig först senare. I 20a § finns dock en bevislättnadsregel som gör att presumtionen är att felet anses ha funnits där vid avlämnandet om det visar sig inom sex månader. Det blir därmed uppfödaren som måste bevisa att katten inte var sjuk vid avlämnandet, vilket kan bli svårt särskilt med tanke på att det endast är två veckor sedan den avlämnades. Ni bör kunna häva köpet enligt 29 § och få skadestånd enligt 30 och 32 §§ KKöpL. Min bedömning är därför att ni kan få ersättning för hela köpesumman och veterinärkostnaderna.

Hoppas det besvarar era frågor!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare