Reklamation av hårdvarufel i laptop

Hejsan! Jag köpte en bärbar dator för 14 000 kr under 2012, och nu startar den inte upp alls. Tillverkarens support säger att det är ett hårdvarufel på datorn och att jag ska vända mig till inköpsstället och tillämpa Konsumentköplagen. Datorn har fungerat felfritt fram tills en morgon då den bestämde sig för att inte starta. Garanti gick ju ut för ett år sedan.. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer bra att du ska vända dig till det företag som du själv köpte datorn av. Konsumentköplagen blir då tillämplig eftersom att du är en konsument och företaget en näringsidkare. Det man då först måste göra är att konstatera om din vara har ett sådant fel som omfattas av konsumentköplagen. I 16§ (se https://lagen.nu/1990:932#P16S1) beskrivs vad som i lagen avses som ett fel i varan. I paragrafens tredje stycke och tredje punkt stadgas att varan anses som felaktig om den i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Detta har i lagförarbetena förklarats som att ”egenskaper och användbarhet på ett påtagligt sätt avviker från vad konsumenten har skäl att räkna med på grund av de förutsättningar som han vid köpet haft för sin bedömning”.

Bestämmelsen baserar sig alltså på vad man som köpare har skäl att förvänta sig av den vara som man köper. En vara som man köper till ett mycket billigt pris kan man inte skäligen förvänta sig ska hålla lika bra som en vara av erkänd kvalitet och högre pris. Eftersom att den dator som du köpte får sägas ligga i den övre prisklassen för vad som gäller för bärbara datorer, så är min bedömning att du som köpare har haft fog att räkna med att din dator skulle fungera under en längre tid än endast två år (eller kortare tid, beroende på när under 2012 som du införskaffade den). Därmed föreligger det ett fel i varan i konsumentköplagens mening. Värt att nämna i sammanhanget är även att konsumentköplagen innehåller en tidsmässig begränsning vad gäller reklamation av varor (23§ 3st) som innebär att en vara inte kan reklameras senare än tre år efter köpet, vilket dock inte påverkar dig i detta fall eftersom att köpet gjordes under 2012.

På grund av detta så har du rätt till de alternativ som följer av 22§ (se https://lagen.nu/1990:932#P22S1), dvs. avhjälpande, omleverans eller hävning av köpet. Här har säljaren i sin tur en rättighet enligt 27§ att i första hand försöka avhjälpa felet, vilket säljaren ska göra inom skälig tid. Först om ett avhjälpande inte skulle visa sig fungera så har du rätt att häva köpet.

Hoppas att detta var till hjälp, och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare