Reklamation av en felaktig vara

2019-09-08 i Köplagen
FRÅGA
Hej. Vi köpte en begagnat moped på blocket som inte fungerar som den ska. Säljaren hävdar att den alltid har fungerat felfritt hos dom.Hur går vi tillväga för en reklamation?Med vänlig hälsning
SVAR

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag i ditt fall

Jag utgår från att du har köpt mopeden av en privatperson. Det här innebär att köplagen (KöpL) är tillämplig i ditt fall. Du undrar nu hur du ska gå tillväga för att reklamera mopeden.

Hur ska du reklamera köpet av mopeden?

En reklamation ska göras inom skälig tid från det att man har märkt eller borde ha märkt felet på varan (32 § första stycket KöpL). Som yttersta frist har man två år på sig att reklamera en vara, därefter förlorar man som köpare rätten att åberopa fel. Den yttersta fristen på två år undantas dock om annat har garanterats eller utfästs vid köpet (32 § andra stycket KöpL).

Du behöver alltså kontakta säljaren inom skälig tid från det att du märkte att mopeden inte fungerade som den egentligen skulle ha gjort. I meddelandet ska du beskriva vad du anser är fel med mopeden. Reklamationen kan avsändas såväl muntligen som skriftligen. Jag rekommenderar däremot att du skickar en skriftlig reklamation, exempelvis via mejl då det är enklare att bevisa vid en eventuell tvist.

Har du drabbats av ytterligare utgifter på grund av felet på mopeden, bör du i reklamationen också ange att du vill ha ersättning för detta. Du måste dock kunna bevisa att du har drabbats av utgifterna, exempelvis genom uppvisande av kvitto.

Om du inte har kommit fram till en lösning med säljaren efter reklamationen och behöver vidare hjälp i ditt ärende, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå. Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04
Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Mellin Sahin
Fick du svar på din fråga?
Kommentera
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Köplagen (1056)
2019-10-19 Säljarens upplysningsplikt och köparens undersökningsplikt vid bostadsrättsköp
2019-10-18 Sålt bostadsrätt där fel uppdagats
2019-10-18 Fuktskador i badrummet vid köp av bostadsrätt
2019-10-16 Företags rätt att häva köp från leverantör

Alla besvarade frågor (73804)