Reglering offentliga tillställningar

https://lagen.nu/1993:1617#K1Hej. Jag tittar på att arrangera en bröllopspicknick efter en vigsel i offentlig miljö. Jag tänkte t.ex en park eller naturområde som kan sägas vara en kommuns mark.

Jag tänker att det kan finnas en del gråzoner här som är bra att reda ut. Jag tar upp dem i ordning och undrar vad som gäller:

- Om man är kring 40 personer

- Om man vill, tillsammans med egen köpt mat, äta picknick

- Lägga ut filtar, kuddar, kanske ett bord på marken

- Helst dricka egen medhavd alkohol...

Alltså en typ av fest/picknick i offentlig miljö. Kan det variera från kommun till kommun? Behövs polistillstånd, eller var går gränsen? Kan man avhysas från platsen på grund av någon anledning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
När det gäller den tänka arrangerade bröllopspicknicken, är den att anse som en tillställning i ordningslagens mening. Detta eftersom du planerar att hålla den i en offentlig miljö med festligheter (2 kap 3 § p3 OL.). Frågan om ditt arrangemang är att betrakta som offentligt är av betydelse eftersom det då krävs tillstånd (2 kap 4 § 1 st. OL). För att tillställningen ska ses som offentlig krävs som huvudregel att du arrangerar picknicken för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den. Eftersom du planerar att hålla arrangemanget för en mindre krets personer samt att den inte är öppen för allmänheten skulle jag bedöma den som privat tillställning i lagens mening. Du behöver alltså inte söka tillstånd för arrangemanget.

Viss anmälningsplikt
Du kan dock behöva anmäla detta trots att det inte krävs tillstånd enligt 2 kap 5 § OL. Jag rekommenderar dig därför att göra en anmälning till Polismyndigheten i god tid innan arrangemanget. Detta görs skriftligen till Polismyndigheten senast en vecka innan arrangemanget (2 kap 7 § OL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Stephanie FjeldsethRådgivare