Regler vid uppsägning av lokalhyra

Jag har ett hyreskontrakt på en lokal som har ett från och ett slutdatum. Det är på tre år. Jag har sagt upp lokalen och har nu 9 månaders uppsägningstid. I kontraktet står det att jag ska skriftligen lämna in uppsägan, är det ok att lämna in det via e-post? Är ett e-post godkänt som skriftligt?

Hyresvärden säger att jag har kontrakt på tre år och att jag måste stanna i tre år, stämmer det verkligen? Det är ju en uppsägningstid på 9 månader?

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

E-post anses inte tillräckligt för skriftlig uppsägning

För att uppfylla kravet på skriftlig uppsägning ska du skicka ett rekommenderat brev med mottagningsbevis. Mottagningsbeviset är viktigt för att kunna bevisa att mottagaren har fått din uppsägning.

Du måste stanna i tre år

För hyra av lokal gäller 12 kap. jordabalken (också kallad hyreslagen). Hyresavtal kan vara på obestämd tid eller bestämd tid. I ditt fall är det ett hyresavtal på bestämd tid på tre år. Uppsägningstiden för hyresavtal på bestämd tid skiljer sig åt beroende på hur långt kontraktet är. Som du nämner är uppsägningstiden i ditt fall 9 månader. Detta eftersom hyreskontraktet är längre än 9 månader (12 kap. 4 § jordabalken). Uppsägningstiden innebär att du måste säga upp kontraktet senast 9 månader innan de 3 åren tar slut. Till exempel: om hyresavtalet är till december 2019 måste du säga upp kontraktet senast mars 2019. Uppsägningstiden innebär alltså inte att hyrestiden slutar 9 månader efter att du sagt upp avtalet.

Slutsats

Svaren på dina frågor blir alltså

1. Nej. E-post är inte tillräckligt för att uppfylla kravet på skriftlig uppsägning.

2. Ja, det stämmer att du måste stanna i tre år.

Jag hoppas att allt löser sig, annars får du gärna vända dig till någon av våra andra tjänster!

Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och

välj knappval 1.

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare