FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis13/01/2018

Registrering hos polisen?

hej! min kompis ringde in angående självmord. jag lider utav mild depression och panikattacker. jag mådde dåligt en kväll men hade ingen tannke på självmord. aldrig haft det. men hon ringde ändå polisen och trodde jag skulle göra det. det hela var ett middförstånd och polisen åker iväg. vad händer? blir jag registrerad eller något efterssom samtalet handlade om mig? det hela var ett missförstånd som sagt. polisen tog mitt personnummer och åkte sedan iväg. känns dåligt om ett missförstån ska sätta något i mitt register som "potentiell ostabil" eller liknande och påverka mig i framtiden

Lawline svarar

Hej!

För att hålla svaret så kort som möjligt har polisen inget sådant register. Du riskerar inte att bli uppskriven i något slags register någonstans utan en formell diagnos om ditt tillstånd. Polisens arbete i ditt fall handlade enbart om att säkerställa att du inte gjorde illa dig, vilket du uppenbarligen inte gjorde. I allra värsta fall kan det istället vara din kompis som riskerar att ansvara för att ha kontaktat polisen utan att det förelegat en nödsituation, men även detta är mycket osannolikt. Du har som jag förstått inget att oroa dig för!

Lawline RådgivareRådgivare