Registrering av bodelning och testamente

Vi gjorde bodelning inom äktenskapet 1998 efter giftemål, har aldrig fått något dokument på detta. Vid samma tillfälle gjordes även testamente. Vi har båda varit gifta förut och har barn men inga gemensamma. Söker nu efter dessa dokument.

Var någonstans sparas dessa?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man gör en bodelning inom äktenskapet ska ansökan om det skickas in till Skatteverket, vilket förvarar själva ansökningsförfarandet i sina arkiv. Själva bodelningshandlingen registrerar de bara om ni önskat att de ska göra det, annars är det upp till er att förvara den eller se till att den går att styrka.

Angående testamentet så registreras det ingenstans per automatik, utan det ligger på den eller de som upprättat ett testamente att förvara det. Vissa advokatbyråer eller begravningsbyråer brukar erbjuda förvaring om man använt sig av deras tjänster, men annars ”registreras” ett testamente ingenstans.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare