Re: Samäganderätt av hund

Ur tidigare svar angående samägande av hund. "Du kan inte tvinga din före detta sambo att köpa ut dig ur ditt delägarskap mot hennes vilja, men du kan däremot skänka din andel till henne. Om du avsäger dig din andel av äganderätten till hunden har du ingen juridisk skyldighet att bidra till kostnader som mat och försäkring." Min fråga är följande: Om min föredetta sambo inte accepterar att jag avsäger mig min andel är jag ändå fri från ansvar från det att jag avsagt mig äganderätten? Är det det så enkelt att göra sig av med ansvaret för hunden?

Lawline svarar

Hej!

Eftersom en hund i juridisk mening betraktas som en lös sak och ni äger hunden tillsammans, blir samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1) tillämplig. Det finns två möjliga scenarion i det läge du beskriver.

Det ena är att du skänker din andel till din före detta sambo. En gåva fullbordas när den överlämnats till gåvotagaren och en besittningsövergång skett enligt 2 § gåvolagen (https://lagen.nu/1936:83). Om gåvan fullbordas äger du inte längre någon andel i hunden och du har således inget ansvar för den.

Om din före detta sambo vägrar att ta emot din andel i hunden och gåvan inte skulle kunna fullbordas, kan du som delägare ansöka hos domstol att hunden bjuds ut till försäljning på offentlig auktion enligt 6 § samäganderättslagen.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare