Rättsverkan när andrahandshyrestagare ej betalar

Hej Jag har en hyresrätt och skrivit ett andrahandskontrakt som ska börja 15 juni. Vi skrev på detta för en vecka sedan, alltså slutet av april. Vi har fått godkänt av min hyresvärd. Tjejen som skulle hyra behövde ha försäkringskassans godkännande för att kunna få bostadstillägg och har ännu inte skickat iväg kontraktet till dem MEN andrahandskontraktet är påskrivet av oss båda samt hyresvärd. Häromdagen hände det tjejen en grej så att hon har flyttat från staden. Hon messade mig o skrev att hon skulle återkomma med lägesrapport. Jag ringde upp henne häromdagen och hon sa att hon tyvärr inte kommer att kunna hyra min lägenhet, varpå jag sa att ett kontrakt var påskrivet. Tyvärr så kommer jag inte kunna göra det och "avtalet är inte giltigt förrän försäkringskassan har godkänt det" var hennes svar. Detta kan jag tycka låter väldigt märkligt, vem ska betala de kommande hyrorna? Det bör ju vara tjejen då vi faktiskt har ett kontrakt? Hur går jag tillväga med detta? Mvh

Lawline svarar

Hej! Ni har ingått ett avtal som varit bindande för båda parter. Det spelar inte någon roll om det är skriftligt eller muntligt. Det krav som finns är att hyresvärden - alternativt hyresnämnden - har godkänt upplåtelsen, 12 kap. 39-40 §§ jordabalken (1970:994). Din skyldighet är huvudsakligen att hålla lägenheten öppen för henne, hennes är att betala vad ni kommit överens om - oavsett om hon väljer att utnyttja möjligheten att bo i lägenheten eller ej. Är du beredd att fullgöra din del av avtalet och hon inte fullgör sin del så begår hon ett avtalsbrott. Försäkringskassans godkännande är möjligen relevant för att myndigheten ska bevilja henne bostadstillägg, men saknar bäring på avtalet, såvida det inte framgår av avtalet att ett villkor från hennes sida är att hon beviljas bostadstillägg.

Du kan inte tvinga henne att fullgöra avtalet. Du kan naturligtvis försöka övertyga hene om att, enligt vad som framgår av detta svar, hon bryter mot avtalet om hon inte betalar, och att du har rätten på din sida. Om du inte lyckas lösa detta på egen han så rekommenderar jag att du kontaktar Hyresgästföreningen. På dess hemsida framgår hur du kan nå den. Det kan även vara lämpligt att kontakta hyresvärden och förklara situationen. Begår hon avtalsbrott så har du rätt till skadestånd för den ekonomiska förlust du åsamkas. Du har all rätt att vända dig till domstol genom att lämna in en stämningsansökan. För en privatperson kan dock ett domstolsförfarande vara en tids- och tålamodskrävande process, som dessutom alltid riskerar att utmynna i en förlust och skyldighet att betala rättegångskostnader.

Lars BålmanRådgivare