FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/04/2016

Rättigheter vid utträde ur facklig organisation

Hej, är undersköterska och jobbar i Sthlms läns landsting. Varit fackligt medlem i 28 år i Kommunalarbetaren men kommer from 1/5 ej längre vara medlem. Vad gäller vid strejk, har jag rätt att gå till jobbet även om de flesta fackligt anslutna är uttagna i strejken?

Vilka rättigheter har jag? Och skulle tex mina barn bli sjuka under den tiden finns väl inget hinder för vab (fk:n betalar) eller om jag blir sjuk (karens dag ett sedan 80% av lönen från arbetsgivaren)? Har jag rätt att jobba på annan avdelning om tex min arbetsplats blir lockout:ad?

Räta ut alla frågetecken Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utträde ur en facklig organisation

Om din fackliga organisation har slutit kollektivavtal med din arbetsgivare så kommer du fortfarande att vara bunden av det gällande kollektivavtalet, även om du går ur facket, se 26 § andra stycket medbestämmandelagen (MBL). Du kommer således att vara fortsatt bunden av kollektivavtalet tills det löper ut. Eftersom du fortfarande är bunden av ett kollektivavtal kan du inte med giltig verkan träffa överenskommelse som strider mot detta avtal, 27 § MBL.

Facklig organisations strejkrätt

Under den tid som det finns ett kollektivavtal mellan en fackförening och en arbetsgivare så råder det fredsplikt mellan parterna, 41 § MBL. Detta innebär att ingen får vidta stridsåtgärder, exempelvis strejk från fackets sida eller lockout från arbetsgivarens sida. Eftersom detta gäller då det finns ett kollektivavtal så kommer ditt tidigare fackförbund inte kunna ta ut medlemmar i strejk pga. fredsplikten under den tid du är bunden av avtalet. Detta kan de endast göra när kollektivavtalet har löpt ut, och då är du inte längre bunden av avtalet (jämför 26 § 2 st. MBL), varför du då inte har någon skyldighet att medverka i strejken utan kan gå till din arbetsplats som vanligt.

Dina rättigheter

Du kommer att fortsätta att ha samma rättigheter som tidigare, dock kommer ditt tidigare fackförbund eventuellt inte att hjälpa dig i en tvist mot din arbetsgivare eftersom du inte längre är medlem hos dem. Visserligen kommer villkoren i kollektivavtalet på arbetsplatsen fortfarande att gälla för dig även om du inte är med i facket pga. "normerande verkan", men som sagt så kommer de kanske inte att hjälpa dig vid en eventuell tvist.

Arbetsgivarens rättigheter till stridsåtgärder

Arbetsgivaren anses har en rätt att vidta stridsåtgärder om det inte finns något kollektivavtal. Rätten till stridsåtgärder innebär att arbetsgivaren har en möjlighet att även "lockouta" dig, trots att du är oorganiserad (inte medlem i facket).

Sammanfattningsvis så kommer facket inte kunna ta ut dig i strejk efter att kollektivavtalet har löpt ut (de kan inte göra det innan heller pga. fredsplikten), dina rättigheter är i princip detsamma som tidigare men din arbetsgivare har möjlighet att utesluta dig från arbete vid en eventuell lockout.

Hoppas detta var svar på dina frågor! Om du önskar ytterligare rådgivning så kan du kontakta oss på info@lawline.se eller ringa oss på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00−16.00.

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare