FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/10/2015

Rättigheter för köpare vid köp av vara behäftad med fel.

Hej.

Jag har köpt en bil av en privatperson på blocket. Jag hade då med mig en person som kan mer om bilar än mig för att få hjälp att undersöka bilen. Han provkörde bilen en kortare sträcka och inga konstigheter uppträdde. Jag körde hem bilen (en sträcka på ca 10 min, så ingen lång bit) och allt funkade fint.

Dagen efter börjar jag känna lite grann att något inte stämmer med växellådan då den inte växlar ordentligt. Men då bara kört väldigt lite så felet uppträder inte jättemycket och jag som är helt okunnig vad gäller bilar tänker inte på det så mycket. Dagen efter detta (alltså andra dagen efter bilköpet) är bilen nästan inte i körduglig form. Växeln är helt kass, växlar inte alls som den ska och motorn bara varvar när man ska upp i högre farter utan att så mycket händer. Helt livsfarligt att köra bilen vid högre hastigheter och korsningar, cirkulationsplatser mm.

Som jag märkt uppträder inte felet när bilen stått still en längre tid (vilket den hade gjort vid bilköpet). Felet kommer då och då och efter att bilen körts en stund och den "värmts upp" lite.

Dag tre var jag och fick bilen felsökt och mycket riktigt konstateras fel på växellådan. Felet som konstateras berättas för mig att det har funnits en längre tid på bilen och det är alltså inget fel som bara kommer "över en natt", utan det byggs upp successivt. Att avhjälpa felet kostar runt 12.000 och bilen är köpt för 21.000:-.

Säljaren vill inte häva köpet.

Vad har jag som köpare för rättigheter här?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du köpt bilen av en privatperson är tillämplig lag köplagen. Enligt köplagen har du ett grundskydd som ger vissa rättigheter men det viktigaste är vad du och säljaren har kommit överens om.

Enligt 17 § köplagen skall varan, i ditt fall bilen, stämma överens med vad ni kommit överens om. Även om du köpt bilen i befintligt skick så kan bilen vara behäftad med fel enligt 19 § Köplagen. En sådant fel kan t.ex vara att du köpt en bil som är livsfarlig att köra när säljaren gav sken av att bilen fungerade.

Även om bilen är behäftad med fel kan du inte åberopa gelet om du borde upptäckt det vid undersökningen av bilen. Du skriver att du provade bilen och undersökte den och inte upptäckte något fel. Fanns felet innan köpet ansvarar säljaren för felet. I sådant fall har du rätt att göra påföljder gällande.

Det skall tilläggas att även om du borde upptäckt felet vid undersökningen och inte gjorde det kan du ha rätt att göra på följder gällande. Detta förutsätter att säljaren visste om felet men valde att inte berätta om det för att denne ville sälja bilen. Säljaren har då handlat i strid mot tro och heder (AvtL 33 §) och du kan göra påföljder gällande mot säljaren. Förutsatt att du reklamerar inom skälig tid, vilket du verkar ha gjort om du redan kontaktat säljaren.

Påföljder som du kan rikta mot säljaren är t.ex prisavdrag, motsvarande kostnaden för reparation, eller skadestånd, för att ersätta dina omkostnader för reparation.

Det du bör göra snarast är att ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden för att de skall fastställa skulden säljaren har till dig. De kan senare driva in skulden åt dig och om säljaren vägrar så får du ta saken vidare till rättegång.

lycka till!

Emil BlomqvistRådgivare