FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/11/2013

Rättföljd när en säljare häver ett köp på felaktiga grunder

Hej! En person har lagt en order i min webbutik. Var av en produkt som var med på ordern var tillfälligt slut, detta märkte jag när jag packade ordern. Jag väntar in produkten i de närmsta dagarna. Och idag kontaktade kunden mig (5 dagar efter ordern är lagd) och undrar vart grejjorna är. Jag berättar då vad som har hänt och att jag tror de ska komma senast imorgon. Han börjar då anklaga mig för att vara en bluff och bedragare och ska polisanmäla mig. Då beslutar jag mig att återbetala hans kortbetalning direkt och helt enkelt häva köpet då jag misstänker att det blir svårt att nå till hans krav. Jag meddelar honom det, då fortsätter han med att om jag inte levererar varorna han har beställt (trots full återbetalning) att han kommer kräva mig på omkostnader för att jag inte har levererat, och hotar återigen med tingsrätt, polis osv. Till detta bör jag tillägga att varken jag eller webbutiken utlovar någon leveranstidsgaranti, han har ej heller i förväg meddelat eller frågat om en specifik leveranstid. Däremot står det i informationen att jag _försöker_ leverera inom 3-5 arbetsdagar. Han har angivit ett AB som ordermottagare, ifall detta ändrar på saken åt något håll? Kan jag bli skyldig för några merkostnader pga detta? Trots full återbetalning, och att det endast gått 5 arbetsdagar mellan det att han la ordern till han fick tillbaka pengarna? Märk också att det totala ordervärdet endast var 282:-

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När köparen lägger en order i en webbutik uppstår ett avtalsförhållande. Säljaren har då ansvaret för att leverera varan till köparen.

Eftersom det i ditt fall rör sig om två näringsidkare (din webbutik och ett aktiebolag) blir köplagen tillämplig (https://lagen.nu/1990:931). Enligt köplagens 54 § har säljaren endast rätt att häva avtalet om köparen är i dröjsmål med betalningen. Det innebär att du inte har hävt avtalet på korrekta grunder, och att avtalet er emellan rent rättsligt kvarstår. Du har fortfarande en skyldighet att leverera varan, och köparen har fortfarande en skyldighet att betala för varan.

Rättsföljden av att du inte hävt avtalet på ett korrekt sätt är att köparen enligt 22-29 § har rätt att kräva fullgörelse, häva köpet och kräva skadestånd. Köparen har också rätt hålla inne betalningen enligt 42 § för att se till att säljaren fullgör sin förpliktelse. Ett exempel på en situation som kan uppstå är att din kund inhandlar en motsvarande vara från en annan affär och sedan kräver dig på betalningen för det. Rättsligt sett har din kund rätt till det.

Enligt 23 § får köparen kräva fullgörelse, men visst dröjsmål accepteras om det föreligger ett hinder som säljaren inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Därför bör du om en liknande situation uppstår i framtiden göra som du gjorde inledningsvis, upplysa om att du räknar med att få in varorna inom de närmaste dagarna och att leveransen kommer att ske så snart som möjligt efteråt. Då riskerar du inte att hamna i en situation som du gjort nu.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare