Rättföljd när en säljare häver ett köp på felaktiga grunder
Lawline svarar
Hej och tack för din fråga.
När köparen lägger en order i en webbutik uppstår ett avtalsförhållande. Säljaren har då ansvaret för att leverera varan till köparen.
Eftersom det i ditt fall rör sig om två näringsidkare (din webbutik och ett aktiebolag) blir köplagen tillämplig (https://lagen.nu/1990:931). Enligt köplagens 54 § har säljaren endast rätt att häva avtalet om köparen är i dröjsmål med betalningen. Det innebär att du inte har hävt avtalet på korrekta grunder, och att avtalet er emellan rent rättsligt kvarstår. Du har fortfarande en skyldighet att leverera varan, och köparen har fortfarande en skyldighet att betala för varan.
Rättsföljden av att du inte hävt avtalet på ett korrekt sätt är att köparen enligt 22-29 § har rätt att kräva fullgörelse, häva köpet och kräva skadestånd. Köparen har också rätt hålla inne betalningen enligt 42 § för att se till att säljaren fullgör sin förpliktelse. Ett exempel på en situation som kan uppstå är att din kund inhandlar en motsvarande vara från en annan affär och sedan kräver dig på betalningen för det. Rättsligt sett har din kund rätt till det.
Enligt 23 § får köparen kräva fullgörelse, men visst dröjsmål accepteras om det föreligger ett hinder som säljaren inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Därför bör du om en liknande situation uppstår i framtiden göra som du gjorde inledningsvis, upplysa om att du räknar med att få in varorna inom de närmaste dagarna och att leveransen kommer att ske så snart som möjligt efteråt. Då riskerar du inte att hamna i en situation som du gjort nu.
Lycka till!
Vänligen,