Rätten till semesterersättning efter uppsägning då all semesterledighet inte tagits ut
Hej! Min styvmor är inte medlemm i facket och har efter uppsägning i december inte heller fått utbetalt sin semester. Jag talade med ansvarig på bolaget som menade att "de varit generösa" och att pga arbetsbrist så har min styvmor inte arbetat heltid alla gånger. Jag påpekade att hennes tjänst var en heltidstjänst samt att det stod specifierat på hennes sista lönespecifikation att hon hade 23 semesterdagar att ta ut. Trots detta menar arbetsgivaren att hon har haft klagomål på sig på arbetsplatsen, och att hon många gånger inte tagit arbetspass (vilket igen inte finns nämnt i lönespecifikationerna) och att de känner att det därför är rimligt att hon inte får sin semesterersättning. En annan ansvarig på bolaget meddelade även min mor i januari att hon inte är berättigad till semesterersättning då hon många gånger skickats hem pga arbetsbrist.
Är detta lagligt? Om inte, vad för steg borde hon ta nu för att få det hon är berättigad till?
Vänliga hälsningar
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Som jag har förstått det handlar din fråga om din styvmors rätt till semesterersättning. Regler om semesterersättning finns i Semesterlagen (SemL).
Alla anställda har rätt till semesterförmåner. (1§ SemL). Att din styvmor har fått klagomål på jobbet påverkar inte semesterersättningen. Bolaget kan inte heller baka ihop vanlig lön med semesterersättning, utan dessa måste redovisas tydligt och var för sig i lönespecifikationen. Du skriver själv att det framgår av din styvmors senaste lönespecifikation att hon har 23 semesterdagar att ta ut, vilket betyder att arbetsgivaren har redovisat korrekt för detta. Arbetsgivaren har däremot inte rätt att hålla inne betalningen av skäl som du nämner att de påpekat.
Eftersom din styvmors anställning upphörde innan hon kunde ta ut sina 23 dagar i semester, så har hon rätt till semesterersättning motsvarande dessa 23 dagar (28§ SemL). Ersättningen ska betalas inom en månad från det att din styvmors anställning upphört (30 § SemL). Om arbetsgivaren inte har betalat ut semesterersättning inom denna tid så har din styvmor även rätt till skadestånd (32 § SemL). Tänk även på att din styvmors rätt till ersättning gäller i två år (33 § SemL), efter det har hon inte längre rätt att kräva semesterersättningen.
Anställningsavtalet har också betydelse. Det visar vilken typ av anställning din styvmor har och även hur många timmar hon evetuellt är garanterad. Om arbetsgivaren har gjort något som inte är okej enligt avtalet så har denne gjort sig skyldig till kontraktsbrott, vilket kan vara grund för skadestånd utöver semesterersättningen. Anställningsavtalet är också en bra källa till information om avtalsrelationen mellan din styvmor och arbetsgivaren. Du borde till exempel se om din styvmor hade en heltidstjänst eller inte.
Mina råd är att din styvmor
- dubbelkollar lönespecifikationerna så att bolaget redovisat rätt antal arbetade timmar- tar fram anställningsavtalet om hon har ett sådant
- kontaktar sin tidigare arbetsgivare, gör klart att hon har rätten på sin sida och att hon vill ha sin semesterersättning
- skickar ett kravbrev till arbetsgivaren om denne inte vill betala efter första kontakt, du kan få hjälp att utforma ett kravbrev av Lawlines juristbyrå
- om kravbrevet inte hjälper vänder sig till Kronofogdemyndigheten och ansöker om betalningsföreläggande, du kan ansöka om det här.
Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.
Med vänlig hälsning