FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp28/01/2018

Rätten till en offentlig försvarare

Domstolen förordar att jag inte skall ha en offentlig försvarare. Det gäller ett mål om trakasseri där jag star åtalad. Varför förordar man att jag inte ska begära att ha en advokat

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är en offentlig försvarare?
En offentlig försvarare är det som vi i vardagligt tal kallar för försvarsadvokat. Genom en offentlig försvarare vill man värna om den misstänktes grundläggande rättssäkerhet. Staten betalar kostnaden för den offentlige försvararen. Om du frikänns behöver du inte betala tillbaka något till staten. Om du döms för brottet blir du, beroende på din inkomst, vanligen skyldig att betala hela eller delar av statens kostnader.

När får man en offentlig försvarare?
Rätten till en offentlig försvarare regleras i 21 kap 3 a § Rättegångsbalken. Av bestämmelsen framgår att en offentlig försvarare ska förordnas om:

Den misstänkte är anhållen eller häktad och begär en offentlig försvarare, eller Om den misstänkte begär en offentlig försvarare och om det för brottet inte är stadgat ett lindrigare straff än fängelse i sex månader.

Utöver detta finns det även tre situationer där en offentlig försvarare ska utses, oavsett om det misstänkte begär eller inte begär offentlig försvarare. Dessa är:

Om den misstänkte är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen om brottet Om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som ska väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening, eller Om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller till vad målet rör.

Domstolen kommer att göra en bedömning i den enskilda fallet och kommer att beakta målets beskaffenhet utifrån processuella synpunkter. Hur väl den enskilde på egen hand kan klara av sitt försvar är något som exempelvis beaktas.

Av din fråga tolkar jag det som att du inte är häktad eller anhållen, du har därför inte rätt till en offentlig försvarare på den grunden.

Trakasserier är ett brett spektrum av händelser och kan innebära flera olika brott, så som sexuellt ofredande (6 kap. 10 § Brottsbalken), ofredande (4 kap. 7 § Brottsbalken), förolämpning (5 kap. 3 § Brottsbalken). Alla dessa brott har böter i straffskalan och därför har brottet ett lindrigare straff än fängelse i sex månader. Skulle det vara något av dessa brott du är åtalad för har du därför inte rätt till en offentlig försvarare på den grunden heller.

Av förutsättningarna du anger i frågan är det svårt att göra en bedömning av de tre särskilda situationerna där man också har en rätt till en offentlig försvarare.

Som misstänkt i ett brott har man dock alltid en rätt att själv anlita en advokat, där man själv får stå för kostnaderna. Detta är inget som domstolen kan neka.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533-300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare