FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/11/2018

Rätten till dygnsvila i arbetstidslagen

Hej! Jag undrar hur en arbetsgivare kan förhandla bort dygnsvilan? Arbetstidlagen säger, som jag förstått det, att varje dygn ska man ha 11 timmar sammanhängande ledigt. Jag jobbar inom hemtjänsten åt en kommun, på helgen har vi ibland delad tur på lördagen (då man jobbar 7-11 och sedan 16-22) och på söndagen en 7-16, vilan däremellan blir endast 9 timmar.

Jag är inte med i något fack och vill inte gå med heller, vet inte om det är facket eller enbart kommunen som har fått genom detta men hur är det möjligt att ta bort något som finns i lagen?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i arbetstidslagen. En arbetstagare har mycket riktigt rätt till minst elva timmars sammanhängande ledighet för varje period om tjugofyra timmar. Detta kallas för dygnsvila och regleras i 13 § arbetstidslagen. Enligt bestämmelsen får avvikelser göras tillfälligtvis, om det föranleds av ett särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Tillfälliga avvikelser får endast omfatta enstaka tillfällen. Eftersom att din beskrivna arbetstid tycks vara regelbunden torde ett sådant särskilt förhållande inte föreligga.

Arbetstidslagen är semidispositiv enligt 3 § arbetstidslagen. Att lagen är semidispositiv innebär att vissa angivna bestämmelser i lagen kan avtalas bort eller inskränkas. I arbetstidslagen kan undantag från lagen göras genom kollektivavtal. 13 § arbetstidslagen är en av många bestämmelser i lagen som får avtalas bort eller inskränkas genom kollektivavtal.

Under de arbetstider du angett i din fråga når du inte upp till elva timmars sammanhängande ledighet under en period om tjugofyra timmar. Detta kan strida mot arbetstidslagen. Jag rekommenderar dig att kontakta din arbetsgivare för att se över vilka bestämmelser ni har om dygnsvila på er arbetsplats. Det kan vara så att dygnsvilan är reglerad i arbetsgivarens och fackorganisationens kollektivavtal. Om så är fallet behöver dina beskrivna arbetstider nödvändigtvis inte strida mot arbetstidslagen.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare