Rätten för den anklagade att få kännedom om bevisning som talar mot denne

Hej! Om jag blir åtalad för brott, får jag veta vilka bevis det finns emot mig när jag går på förhör?

Lawline svarar

Hej! Det framgår inte av din fråga om du menar att du förhörs hos polisen eller vid domstol. Enligt lagen (1994:1219) om den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna så gäller Europakonventionen som (direkt tillämplig) lag i Sverige. Enligt art. 6 i konventionen har du rätt till en rättvis rättegång. Det innebär bland annat att du har rätt att få tillräcklig tid och möjlighet att försvara dig. För detta fordras naturligtvis att du har rätt att veta vilken bevisning som åberopas mot dig. Det anges uttryckligen i art. 6 att du har rätt att förhöra, eller låta förhöra, vittnen som åberopas mot dig. Av kontradiktionsprincipen följer helt enkelt att du som part i målet måste få reda på bevisningen i målet, eftersom du måste veta vad du kan invända emot för att kunna försvara dig. Observera att oavsett om ärendet ligger hos polisen eller hunnit komma till åklagaren eller domstol, så är presumtionen, ända tills en fällande dom kommer, att du är oskyldig.

Lars BålmanRådgivare