Rätten att få tillbaka egendom som blivit del av ett konkursbo

Hej! Min kompis har gått i konkurs, jag har lånat ut min bil som jag äger. Nu vill jag ha tillbaka min bil men min kompis har svetsat samman min bil med ett släp (sammanfogat den med annan egendom). Vilka krav måste vara uppfyllda för att jag ska få tillbaka den? På google stod det nåt om en specilitetsprincipen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det fall du beskriver brukar kallas för separationsrättskonflikt. Du som äger bilen överlåter den till en person eller företag som sedan går i konkurs. Du har med andra ord äldst rätt till bilen. Varför detta blir en konflikt är på grund av en huvudregel som säger att allt som finns hos en person eller företaget när denna går i konkurs, skall anats vara dennas egendom. För att du skall få tillbaka egendomen, krävs det därför att du kan separera den från konkursboet. Kan du separera den, kan du få tillbaka den, då har du bäst rätt till bilen.

För att kunna separera egendom skall man dels kunna identifiera den, dels särskilja den från konkursboets övriga egendom. När det kommer till bilar brukar detta inte vara ett större problem. Bilar har registreringsnummer, de är av olika modeller och det finns registrerade ägare. Allt detta bör göra det relativt lätt för dig att visa på att du har separationsrätt. Problemet i ditt fall är att egendomen sammanfogats med konkursboets övriga egendom. Detta kan försvåra det för dig, men bör inte vara ett stort problem. Allt beror på vilket sätt egendomen sammanfogats. Är det så att egendomen kommer förlora mycket i värde av att man delar på den finns det en risk att egendomen inte kommer delas, eftersom konkursboet kommer vinna mer på att hålla den sammanfogad. Detta skulle för dig innebära att du blir samägare med konkursboet till hela enheten, av både bilen och släpet.

En annan viktig aspekt som kan bli avgörande för dig är om du gett din kompis rätt att sammanfoga egendomen. För att kunna få separationsrätt krävs det nämligen att du har ett så kallat äganderättsförbehåll. Har du gett din kompis rätt att sammanfoga egendomen har du mer eller mindre gett upp din rätt till bilen, eftersom tanken i så fall varit för din kompis att använda bilen som om han ägde den. Om konkursboet kan visa att du inte hade äganderättsförbehåll kommer du inte kunna få separationsrätt till bilen och du kommer bli en så kallas oprioriterad borgenär. Vad som menas med detta är att du istället får ut värdet av vad bilen var värd, men bara i den mån det finns pengar kvar efter att alla som har bättre prioritet än dig, fått sin del. Du blir alltså en av flera som vill få ut egendom från konkursboet. Du kommer bland annat konkurrera med de som lånat ut pengar till din vän d.v.s. banker, men även staten som har rätt att kräva in skatt. Dessa två är prioriterade borgenärer och kommer få betalt innan dig. Det är väldigt ovanligt att alla som är borgenärer får ut något från konkursboet. För din del skulle det därför vara bättre om din vän sammanfogat bilen och släpet utan din tillåtelse.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning
Matilda BonaRådgivare