FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/02/2017

Rätt vid köp av djur i god tro från orättmätig ägare

Skulle vilja ha råd med min fråga, då jag är väldigt förtvivlad. Den 1/10 -16, köpte jag en hund som varit ute på annons på blocket, men då det låg i en grannkommun och jag ändå skulle dit, så passade jag och mitt sällskap på att titta. Jag och hunden fann varandra direkt, så jag betalade för hunden och styrde resan hemåt. Idag ringde mannen som sålt hunden till mig, och berättade att han och hans fd varit i tingsrätten den 10/1, då hon vill ha tillbaka hunden. Han berättade även att en medlare sagt att jag köpt hunden i god tro, och det går ej att göra ngt åt, men sen säger han att tingsrätten dömt att hunden ska tillfalla hans fd!! Jag är förtvivlad, vad ska jag göra??!! Hunden är registrerad på mig på Jordbruksverket, jag har försäkring och jag har betalat för hunden Det verkar ju som att dem har ngn familjesituation, och nu dragit in mig i detta! Vad ska jag ta mig till, vill inte förlora henne!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Det låter som att det har skett en ogiltig transaktion, det vill säga att mannen verkar ha sålt hunden utan att ha förfoganderätt över den, därav att tingsrätten har dömt som de har gjort. Enligt svensk lag, lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre 3 §, så hävs förvärvet om den rättmätige ägaren kräver lösöret tillbaka inom 6 månader från transaktionen och kan bevisa att det har olovligen fråntagits denne.

Dessvärre har du ingen rätt om mannen som sålde hunden till dig inte hade någon rätt, därav blir köpet av hunden inte en överföring av äganderätt eftersom den inte fanns där från början. Rätten till hunden tillhör alltså den rättmätige ägaren, hustrun i det här fallet. Den 3 § blev tillagd i lagen som en försäkring så att inte vem som helst kan sälja lösöre som de inte har äganderätt till för att sedan lämna den rättmätige ägaren utan rättigheter – som i det här fallet, när hustruns hund blivit såld utan hennes vetskap eller medgivande.

En potentiell väg ut ur den här situationen är att verkligen säkerställa att domstolen har dömt att hundens ska gå åter till hustrun. Om du kan bevisa att mannen hade förfoganderätt eller att hustrun var medveten om försäljningen, så har du lagen på din sida. Var hustrun medveten om försäljningen, eller har lämnat ifrån sig hunden utan att mannen olovligen har tagit hunden ifrån henne, så är det du som har rätt, samma lag som ovan, 3 §.

Det kan tänkas att allt det här redan har genomgåtts av domstolen, enda sättet att veta är att läsa domen, vilken är offentlig enligt offentlighets-och sekretesslagen. Du kan begära ut domen från domstolen som hanterade ärendet.

Eftersom du inte är part i målet har du ingen rätt att överklaga domen, du kan däremot hävda din rätt i ett nytt mål om det är så att omständigheterna har förändrats och det inte handlar om samma sak, men detta är upp till domstolen att avgöra. Lycka till!

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare