FrågaARBETSRÄTTSjuk 31/07/2019

Rätt till sjukskrivning och sjuklön efter skönhetsoperation?

Hej! Har man rätt till att bli sjukskriven efter en skönhetsoperation som man har gjort utomlands?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller skönhetsoperation och möjlighet till sjukskrivning är det nedsättningen av arbetsförmågan som ligger till grund för bedömningen om sjukskrivning ska beviljas och inte anledningen till sjukskrivningen. Se 4 § lag om sjuklön. Den grundläggande förutsättningen för rätt till sjuklön är att den anställdas arbetsförmåga på grund av sjukdom är så pass nedsatt att hen är förhindrad att utföras sitt vanliga arbete.

Man har rätt till sjuklön fram till den fjortonde sjukdagen, därefter kan man ha rätt till sjukpenning från försäkringskassan, 27 kap 2 § Socialförsäkringsbalken.

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare