Rätt till semesterersättning

Hej! Min förra arbetsgivare vill inte betala ut min semesterersättning. Hur går jag tillväga för att få pengarna utbetalda? Jag är inte medlem i facket. Hade en timanställning och semesterersättningen betalades inte ut månadsvis. Jag har pratat med arbetsgivaren och de vill inte betala ut.

Mvh Smilla

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du inte har fått semesterersättning från din förra arbetsgivare. Det är semesterlagen (1977:480) som reglerar frågor gällande detta. Arbetsgivaren är skyldig att betala semesterersättning utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter att anställningen upphört (30 § semesterlagen). Arbetsgivaren är inte skyldig att betala semesterersättning om hen gjort det varje månad tillsammans med lönen, men det verkar som att så inte är läget i detta fall. Detta innebär att om din arbetsgivare inte betalar så har du rätt till skadestånd (32 § semesterlagen). Talan måste dock väckas inom två år (33 § semesterlagen).

Om din arbetsgivare fortfarande vägrar att betala så kan du vända dig till Kronofogden där du kan ansöka om betalningsföreläggande. Det är viktigt att du är tydlig när du beskriver ärendet. Kronofogden kommer efter det att skicka ett brev till arbetsgivaren om att du vill ha betalt. Om de fortfarande vägrar att betala efter det så kan du väcka talan om det i tingsrätten.

Sammanfattning:
Det verkar som att din arbetsgivare har gjort fel och att du ska ha rätt till din semesterersättning så länge det inte har gått två år från att din anställning avslutats. Om arbetsgivaren fortsätter att vägra betala så är Kronofogden ett bra alternativ.

Hoppas att svaret gav viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Lawline RådgivareRådgivare