Rätt till semesterersättning

Hej

Jag jobbar för en HB och min chef sa att hennes firma få inte betala mig semester så att jag får inte semesterpengar ingår i min lön och inte heller på en annan sätt. Det är rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som arbetstagare har du rätt till i vart fall semesterersättning (jfr 5 § semesterlagen). Detta gäller oavsett vilken bolagsform din arbetsgivare har.

Semesterersättningen är, som huvudregel, 12 % av din lön före skatt (se 29 och 16 b §). Det kan dock vara så att semesterersättning ingår i din "vanliga" lön. Det är i sådana fall arbetsgivaren som måste bevisa att ni avtalat om att semesterersättning ingår i lönen. Om det inte står något om semesterersättning i anställningsavtalet bör du kunna begära att få ut 12 % av din totala lön som semesterersättning senast 1 månad efter att anställningen avslutats.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare