Rätt till semesterdagar första anställningsåret

Hej,

Jag ska påbörja en ny tjänst 2 september och har planerat in smekmånad 21 okt-4 nov, dvs två veckor. LAS gör mig förvirrad då jag enligt lagen enbart har rätt till 5 dagar obetald semester om jag börjar efter 1 september. Innebär det då att jag inte har rätt att ta semester i två veckor?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arbetstagares semesterledighet regleras i Semesterlag (1997:480).

Gällande semesterledighet första anställningsåret gäller att du som anställd har rätt till semesterledighet redan det första anställningsåret. Däremot är det oftast så att man inte har hunnit intjänat ersättning (semesterlön) för alla semesterdagar första året.

Enligt 4 § semesterlagen har en arbetstagare rätt till 25 semesterdagar varje semesterår (det år vilken semestern tas ut). Har anställningen påbörjats efter den 31 augusti under semesteråret, som i ditt fall, har arbetstagaren endast rätt till fem semesterdagar.

I ditt fall blir det så att du enbart har rätt till 5 semesterdagar och att resterande dagar troligtvis kommer vara obetalda.

Jag skulle rekommendera dig att noga läsa igenom ditt anställningsavtal, då det finns kollektivavtal som kan ge dig rätt till fler semesterdagar eller om du har avtalat med din arbetsgivare om fler semesterdagar utöver vad som är reglerat i lag och kollektivavtal.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare