Rätt till reparation av vara om det kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen

Har lämnat in min dator tre gånger till Elgiganten för samma fel= laddningsfel, datorn tar inte laddning. Har jag rätt till en ny dator?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reklamation av vara som en konsument köpt av en näringsidkare (elgiganten i detta fall) regleras i konsumentköplagen. Enligt 23 § konsumentköplagen har konsumenten en tre-årig reklamationsfrist om varan är felaktig. Enligt 26 § konsumentköplagen så framgår det att konsumenten har rätt att kräva avhjälpande och omleverans av en felaktig vara. Enligt 27 § konsumentköplagen så framgår det dock att säljaren i sin tur har rätt att reparera varan vid en reklamation. Detta innebär att du som konsument inte har någon rättighet att kräva att du ska få en ny vara eller pengarna tillbaka ifall det är så att säljaren istället kan avhjälpa felet.

Elgiganten i detta fall har alltså rätt att försöka reparera din dator i första hand. Dock framgår det att du nu har lämnat in datorn tre gånger och att felet ändå inte har försvunnit. Enligt 27 § konsumentköplagen framgår det vidare att säljaren får avhjälpa felet i form av reparation endast ifall det kan ske utan extra kostnad för dig, inom skälig tid samt utan väsentlig olägenhet för dig. Utifrån vad du beskriver skulle jag vilja påstå att du nu borde ha rätt till en ny dator med hänsyn till att reparation av datorn uppenbarligen inte verkar hjälpa. Det verkar helt enkelt vara ett fabrikationsfel eller liknande. Genom att säljaren gång på gång försöker avhjälpa felet utan någon framgång så anser jag att detta blir till väsentlig olägenhet för dig. Jag råder dig därför att försöka hävda att du nu borde ha rätt till en ny datorn med hänsyn till att reparation på din dator inte verkar hjälpa och att detta därför blir till väsentlig olägenhet för dig. Du kan också hävda att avhjälpande inte har skett inom skälig tid! Lycka till!

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare