FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/08/2021

Rätt till obetald lön

Jag har nyligen märkt att jag har fått för lite i timlön, åtminstone de tre senaste åren. Alltså under minimilön enl företagets kollektivavtal. Har varit anställd 11 år på samma ställe. Har jag rätt att få ut det nu i efterhand? Är inte med i facket så får ingen hjälp därifrån.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du inte är medlem i någon fackförening eller varit det. I kollektivavtal rättsligt hänseende är du därmed att behandlas som s.k. utomstående.

I och med att du betraktas som en utomstående innebär det att en preskriptionstid (tiden inom vilken du har rätt att kräva arbetsgivaren för förfallen lön) på tio år blir tillämplig i ditt fall (2 § PreL). Det innebär alltså att du har rätt att kräva arbetsgivaren för lön som förfallit till betalning de senaste 10 åren.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare