Rätt till nedsättning av hyra samt ersättning för skada på egendom på grund av trasig diskmaskin

Hej,

Undrar om man kan begära och ha rätt till nedsänkning av hyran då vår diskmaskin som vi betalar för i hyran slutat fungera 4 gånger och läckt i vår hyresrätt? De har gång på gång skickat ut personal som har "fixat" problemet men samma problem har uppstått, fjärde gången upptäckte vi inte läckan i tid och det smutsiga diskvattnet rann in i vår matta som inte gick att rädda. Undrar även om vi då kan begära ersättning för den förstörda mattan då självrisken är dyrare än mattan och på så vis inte är värd att anmäla in till mitt försäkringsbolag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler om hyra återfinns i 12 kap Jordabalken (JB).

Rätt till nedsättning av hyran på grund av trasig diskmaskin

Under hyrestiden har hyresvärden ett ansvar att hålla lägenheten i ett skick som, för allmän uppfattning, är fullt användbar för sitt ändamål, om inget annat framgår av hyresavtalet (12 kap 9§ + 12 kap 15§ JB). I och med att lägenheten har en diskmaskin, så antar jag att denna förutsättningen framgår av hyresavtalet. Hyresvärden har därmed en skyldighet att se till att det finns en fungerande diskmaskin i lägenheten.

Hyresvärden har rätt att få åtgärda felet på egen hand. Emellertid framgår det av frågan att åtgärder har vidtagits fyra gånger. Man kan som hyresgäst få rätt till nedsättning av hyran på grund av att lägenheten inte håller sådan avtalsenlig standard (12 kap 11§ p. 3 JB). Detta på grund av att lägenheten, med en trasig diskmaskin, anses vara i bristfälligt skick.

Rätt till ersättning för den förstörda mattan

Utöver en nedsättning av hyran finns även en rätt till ersättning för skada (12 kap 11§ p. 4 JB). Att ens matta blir förstörd är en sådan ekonomisk skada som avses med det nyss nämnda lagrummet. För att ha rätt till ersättning krävs att hyresvärden inte kunnat visa att bristen i lägenheten beror på hens försummelse. Försummelse kan försöka förklaras som att man varit slarvig eller vårdslös. Med hänsyn till att åtgärder vidtagits flera gånger men att diskmaskinen fortfarande inte fungerar som den ska, skulle det kunna gå att hävda att hyresvärden varit försumlig, detta är dock som sagt en bevisfråga.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare