FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/01/2018

Rätt till löneförhandling för oorganiserad

Hej Lawline!

Jag arbetar på en statlig myndighet och lönesamtal närmar sig. Har fått veta att de som inte är fackligt anslutna bara har att acceptera den löneförhöjning som aktuell chef fastställer. Något förhandlingsutrymme finns inte. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lagregel som ger oorganiserade arbetstagare någon rätt att löneförhandla med arbetsgivaren. Vilken eventuell rättighet du som anställd har till en viss löneökning eller att förhandla om detta framgår av ditt anställningsavtal. Om din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal inom din yrkesgrupp och på ditt område så ska dock detta avtal tillämpas även på dig som oorganiserad, 7 § Förordning om statliga kollektivavtal. Du har alltså ingen rätt att själv förhandla fram löneökning med din arbetsgivare men du har rätt att få samma ökning som dina kollektivavtalsanslutna kollegor.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare