FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/07/2019

Rätt till lön vid provjobb

Hej, jag och mina tre andra vänner har jobbat på ett godis företag. Vi blev rekommenderade att jobba där av en tjej vi känner som jobbar där. Vi var på upplärning i 3 dagar med henne, men tydligen kan vi inte få vår lön eftersom att tjejen vi jobbade med inte var en teamleder. Dock visste chefen att vi var på upplärning med henne och hon accepterade det. Och skickade oss på extra uppdrag med henne. Nu när det kommer till lönen så säger hon att vi inte kan få lön eftersom att vi inte jobbade med en riktig teamleder. Vi har inget avtal men jag har sms och nått inloggningsmail till deras hemsida. Kan vi på nått sätt ändå kräva att få vår lön, eller stämma de?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Du har alltid rätt att få lön när du jobbar, detta gäller även för provjobb. Även när en anställd lärs upp så räknas det som provjobb eftersom den anställde utför arbete för arbetsgivaren. Det är med andra ord aldrig tillåtet att jobba gratis, oavsett vilken typ av anställning man har. Lönen ska alltid betalas ut i pengar och inte i någon annan form av förmån. En arbetstagare ska aldrig behöva arbeta oavlönad.

Av 2 § 2 st. lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) följer att ett avtal är ogiltigt om det inskränker bestämmelserna i lagen. När ni bestämde att ni skulle komma på upplärning/provjobb så ingick du och dina kompisar och arbetsgivaren ett avtal. Det ska inte spela någon roll om personen varit teamleader eller inte eftersom det är upp till arbetsgivaren att se till att ni blir upplärda på rätt sätt när ni påbörjar er anställning.

Anställningsavtal är inte lagreglerade och behandlas därför som vanliga avtal, men, man tar stöd i avtalsbedömningen utifrån om arbetsgivaren är ansluten till något kollektivavtal eller inte. I det här fallet så är det ingen information som jag vet om. Men om arbetsgivaren inte betalar ut lön för ett provjobb så gör arbetsgivaren sig skyldig till ett kollektivavtalsbrott och blir skadeståndsskyldig enligt 54-55 §§ lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL). Du och dina kompisar ska ha rätt till lön för ert utförda arbete.

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare