Rätt till lön vid muntligt anställningsavtal

Hej! Jag är en nybliven student på 18 år som nyligen skaffade mig mitt första heltidsjobb. Jag insåg tyvärr att arbetsplatsen var mindre seriös och bestämde mig för att säga upp mig redan efter 2 veckor, och arbetsgivarna tyckte inte om detta. Nu den 25e fick jag ingen lön som avtalat (skriftligt avtal) och mina arbetsgivare har inte varit kontaktbara alls, de vägrar prata med mig. Jag har desvärre missplacerat mitt avtal också. Men jag har rätt till lön för dessa 2 veckor men undrar om det finns något sätt att gå tillväga nu? Jag är varken med i facket eller hittar skriftligt avtal, det enda jag har är min handledares intyg på att jag arbetat där samt kollegor.. Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I avtalsrätten finns en grundprincip rörande avtal som benämns "Pacta sunt servande" som betyder att avtal ska hållas vilket omfattar såväl muntliga som skriftliga avtal vilket framgår av 1 § i Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område. Det muntliga anställningsavtalet är därmed i samma omfattning gällande som ett skriftligt, det enda problemet kan bli i bevishänseende.

Arbetsgivarens främsta skyldighet är att betala ut lön för presterat arbete från arbetstagarens sida. Det anses vara ett allvarligt avtalsbrott om denna skyldighet åsidosätts. Som sagt är svårigheten i bevishänseende men har du kollegor och ett intyg från handledare så låter det som att det inte ska vara några större svårigheter att bevisa detta och då ligger det på din arbetsgivare att bevisa felaktigheten i ditt påstående. Det krävs överlag mycket för att arbetsgivaren ska undgå ansvar.

För att få hjälp att ligga på arbetsgivaren att betala ut din lön kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, följ länken här. Du fyller i blanketten till höger på sidan och låter Kronofogdemyndigheten försöka driva in skulden åt dig. I sista fall kan du vända dig till tingsrätten men det kan dock bli jobbigt och kostsamt för en privatperson.

Lycka till!

Med Vänlig Hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare