FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/05/2016

Rätt till lön för provjobb

Hej.

Jag fick provjobba en natt från 02-06 på posten, därefter skulle jag bestämma mig om jag vill fortsätta på detta stället eller inte.

Men eftersom jag fick annat jobb ,så tackade jag nej till fortsättningen på posten.

Frågan är om jag har rätt för lön för den natt jag har jobbat!?

Tack

Mvh CRISTINA

Lawline svarar

Hej och tack för att du har valt att ställa din fråga till Lawline!

Du har alltid rätt att få lön när du jobbar, så även för ett provjobb. Lönen ska alltid betalas ut i pengar och inte i någon annan form av förmån, en arbetstagare ska aldrig behöva arbeta oavlönad.

Ett avtal är ogiltigt om det inskränker bestämmelserna i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) enligt 2 § 2 st. När ni bestämde att du skulle komma och provjobba så ingick ni ett avtal, eftersom anställningsavtal inte är lagreglerade så behandlar man dessa som vanliga avtal, men, man tar stöd i avtalsbedömningen utifrån om arbetsgivaren är ansluten till något kollektivavtal eller inte.

Fackorganisationer och kollektivavtal finns som skydd för arbetstagaren. Enligt det kollektivavtal som Posten är ansluten till är det troligtvis olagligt att låta någon provjobba utan att få lön. Posten är ansluten till fackorganisationen SEKO och lyder under "Postens Villkorsavtal".

Sammanfattningsvis har du rätt att få ut lön för den natten du provjobbade.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare