Rätt till ledighet för bedrivande av näringsverksamhet

Hej Lawline,

Jag har som plan att starta företag med start 1 augusti.

Jag har sen igår lämnat in en ansökan om tjänstledighet mellan datumen 1 juli 2015 - 1 januari 2016.

Har vart anställd på ett privat företag utan kollektivavtal (något typ av privat avtal finns med Länsförsäkringar) i totalt 2 år och 5 månader.

Idag så var jag inne på möte med min VD som jag har väldigt stor respekt och förtroende för. VD:n är även delägare i bolaget.

Det jag fick höra där är att han inte vill bevilja mig tjänstledighet för att han inte tycker att han gör mig en tjänst. Han tycker att bli egenföretagare är en "livsstil" och inget som man bara "testar på i 6 månader".

Han vill istället att vi ska komma föra en dialog tills den dagen jag "beslutat" mig för att välja att starta företag. Han ser nämligen detta som att jag inte är lojal bolaget och dess intressen, och att det skulle vara en grund till att inte bevilja min ledighet.

Vad gäller här? Har han rätt att göra såhär?

Och vad exakt innebär "innebära väsentlig olägenhet" för företaget?

Denna är lite luddig.

F.ö. är jag med i facket Unionen, ska man kontakta dom om detta?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Av den givna informationen att döma tycks du redan ha stiftat viss bekantskap med lagen om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet. I dess 3 § framgår mycket riktigt att arbetsgivaren kan neka arbetstagaren ledighet om beviljandet av sådan skulle innebära "väsentlig olägenhet". Den närmare betydelsen av detta begrepp framgår av lagens förarbeten, i vilka anges att arbetsgivaren inte skall behöva finna sig i större kostnadsökningar eller ett avsevärt försvårande av verksamhetens bedrivande. Det betonas särskilt att normala följder av en arbetstagares utevaro måste accepteras då allt annat skulle omöjliggöra en praktisk tillämpning av lagen. Arbetsgivaren får sålunda finna sig i viss fördyring och andra smärre olägenheter.

Utöver undantaget för olägenheter föreskrivs i ovannämnda paragraf att ledighet får nekas om den verksamhet som avses bedrivas konkurrerar med arbetsgivarens. Består den påstådda illojaliteten i valet att starta ett företag som riskerar konkurrera med arbetsgivarens har du följaktligen inte rätt till ledighet.

Korteligen gäller sålunda att du har rätt till ledighet om den verksamhet du avser bedriva inte konkurrerar med arbetsgivarens och ej heller föranleder någon väsentlig olägenhet för denne. Att kontakta facket kan vara rekommendabelt om arbetsgivaren ej rättar sig frivillig efter att ha blivit upplyst om rättsläget.

Önskas vidare hjälp i ärendet är Du välkommen att kontakta oss per telefon (tfn: 08-533 300 04) eller e-post: info@lawline.se.

Lagen om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet finns att läsa här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare