Rätt till hävning vid köp av soffa?

Köpte en soffa i april för 10000 kr hos chilli och redan efter cirka en månad så gick det sönder. Efter lång väntan kom nya soffdelen, som gick sönder efter en vecka.... reklamera det IGEN till chilli och efter lång vänta igen så fick vi den nya soffdelen. Min fråga är nu, hur många gånger måste en soffa gå sönder innan man får återköp? Får man pengarna tillbaka vid återköp?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Eftersom du är privatperson och köpt soffan av en näringsidkare, är konsumentköplagen tillämplig.

Frågan om varan är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren ansvarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig senare (20 §) .

Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art (20 a §). Det räcker då att du visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder.

I enlighet med 23 § konsumentköplagen kan du inte åberopa att varan är felaktig om du inte reklamerar inom skälig tid. Ett meddelande som lämnas inom två månader efter att köparen upptäckt felet är dock alltid att anse som lämnat inom skälig tid.

Du som köpare kan kräva olika påföljder vid fel i varan och då i första hand avhjälpande eller omleverans (26 §) och i andra hand hävning (29 §) eller prisavdrag (28 §). Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om han från början fått en felfri vara. Vid hävning ska köparen försättas i samma läge som om avtalet aldrig ingåtts och vid prisavdrag, i samma läge som om han från början hade köpt en felaktig vara.

För att kunna häva köpet och få pengarna tillbaka krävs att du som köpare kan visa att felet är av väsentlig betydelse för dig vilket avgörs i det enskilda fallet (29 § Konsumentköplagen). Säljaren i sin tur har rätt att på eget initiativ erbjuda reparation eller utbyte istället för att godta hävning om han direkt efter att köparen reklamerat varan erbjuder sig att göra detta (27 § Konsumentköplagen).

I lagkommentaren till 26 §, https://lagen.nu/1990:932#R15, anges att i enlighet med fall från Allmänna reklamationsnämnden och konsumentombudsmannen brukar säljaren i regel få två gånger på sig att reparera varan men det beror som sagt på om det för köparen utgör en väsentlig olägenhet, Ett fel kan således bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Kan du visa att felet är av väsentlig betydelse för dig innebär detta att du har rätt att häva köpet av soffan vilket innebär att prestationerna går åter, d.v.s. du lämnar tillbaka soffan till butiken och de betalar tillbaka det belopp som du betalade för soffan.

Lycka till!

Elin DahlbergRådgivare