Rätt till hävning av köp i konsumentsförhållande?

Jag köpte ett skärmskydd till min telefon som inte fäster på skärmen. Jag har kontaktat företaget och bett om att få häva köpet då felet är av väsentlig betydelse, men de påstår att det inte är ett reklamationsunderlag. Hur ska jag nu göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vilka rättigheter du som konsument har om varan du har köpt har ett fel finns i konsumentköplagen. Om varan brister i kvalitet har du som konsument i första hand rätt till avhjälpande av felet eller omleverans av varan (22 §). Att du i första hand har rätt till avhjälpande eller omleverans kommer av att det som avtalsrättslig grundprincip gäller att avtal ska hållas och köpet alltså bestå. Först om felavhjälpande eller omleverans inte är aktuellt blir det alltså möjligt att häva köpet (28 §). Att skärmskyddet inte fäster på skärmen är troligen ett sådant fel som ger dig rätt till kompensation, men företaget ska alltså först ges möjligheten att leverera ett nytt exemplar. Med tanke på att det rör sig om brister i en så grundläggande egenskap hos skärmskyddet går det nog att argumentera för att du har rätt till hävning av köpet om en första omleverans inte hjälper. Jag tycker därför att du ska höra av dig till företaget igen och hävda din rätt till omleverans. Om det nya skärmskyddet inte heller fäster på skärmen tycker jag att du ska kräva att du får häva köpet. Du kan även ta rättslig hjälp av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller konsumentombudsmannen.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare