FrågaARBETSRÄTTRast 23/03/2018

Rätt till frukostpaus?

Hej,

På min arbetsplats jobbar man 3 timmar om dagen. Har man rätt att ta en 15 minuter (betald) paus då, för att äta frukost?

Arbetstiden är 06.30-09.30. Varje dag finns en deadline och man kan inte lämna sin station förrän 09.00. Då blir pausen 09.00-09.15. Sen är ca 15 min kvar att jobba. Arbetsgivare tycker inte att detta är ett bra upplägg. Utan anser att arbetstiden är så kort att det inte borde tas någon frukostpaus alls.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I arbetstidslagen hittar du regler om raster och pauser, men det finns inga exakta regler om hur långa och många pauserna ska vara. Arbetsgivaren ska dock ordna arbetet så att du kan ta de pauser som behövs för att gå på toaletten eller dricka vatten.

Eftersom arbetstiden i det här fallet är så pass kort är det svårt att se att ni skulle ha rätt till en betald paus för att äta frukost, även om det säkert vore bra för den fortsatta arbetsmoralen på jobbet.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare