Rätt till extra ersättning för den som jobbar helg?

Kan man få samma lön när man jobbar vardag som när man jobbar helg? På samma företag och samma arbetsuppgift? Eller bör man ha en viss procent extra lön på helgen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På helger utgår ofta en extra ersättning för obekväm arbetstid, s.k. OB-ersättning. OB-ersättningen är dock inte garanterad genom lag. Huruvida en anställd har rätt till OB-ersättning beror på det enskilda anställningsavtalet och eventuellt kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden av. Om inte någon rätt till OB-ersättning finns i det enskilda anställningsavtalet eller kollektivavtalet, så finns ingen rätt att få sådan ersättning. Det är alltså, på så sätt, möjligt att få samma lön på vardagar som helger.

Lawline RådgivareRådgivare