Rätt till ersättning av grannen vid vattenskada?

Hej Lawline,

Jag fick en vattenskada i förrgår som orsakades av att grannens avloppsrör i köket hade släppt, varav diskvattnet rann ner till mitt sovrum genom bjälklaget. Enligt besiktningsman är det inte längre fuktigt men ytskikten på tak och vägg har blivit skadat och behöver åtgärdas.

Jag vill att grannen ska betala min försäkrings självkostnad för att kunna återställa ytskikten. Men hur formulerar jag ett kravbrev och hur ska det levereras? Kan jag lägga det i deras postbox? Jag känner dem inte och vill inte stå och ringa på deras dörr.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Har du rätt till ersättning av din granne?

Enligt skadeståndslagens regler (vilka du kan hitta här) ska den som uppsåtligen eller genom vårdslöshet orsakat en sakskada ersätta skadan, se 2 kapitlet 1 § SkL. Det innebär att din granne skulle kunna bli ersättningsskyldig utifrån hur jag tolkar din fråga. Det beror helt enkelt på om din granne kan anses ha varit vårdslös, vilket inte är helt givet utifrån det händelseförlopp som du beskrivit i frågan. Om din granne skulle anses ha varit oaktsam så är den ersättningsskyldig, och en grundläggande princip när det kommer till skadeståndsrätt är att den som blivit utsatt för en skada genom ersättning ska försättas i samma situation som om skadan aldrig hade inträffat. Eftersom du inte hade behövt betala självrisken till ditt försäkringsbolag om skadan inte hade inträffat så ska du bli ersatt av din granne med den självrisk du har blivit tvungen att betala.

Hur ska du gå tillväga för att få ersättning?

Precis som du skriver i frågan så är ett kravbrev till din granne det lämpligaste tillvägagångssättet. I ett sådant kravbrev kan du skriva vad som har hänt, att du har blivit tvungen att betala självrisk till ditt försäkringsbolag för reparationer i din lägenhet och att detta beror på att din grannes avloppsrör hade släppt och således läckt ut vatten ner till ditt sovrum och orsakat skador hos dig. Var även noga med att ange vem du är och be grannen återkomma till dig när den tagit del av kravbrevet.

Först och främst kan du lägga brevet i din grannes brevlåda. Skulle du inte få något svar på brevet skulle jag föreslå att du skickar ett rekommenderat brev med mottagningsbevis, vilket ger dig ett bevis på att grannen hämtat ut kravbrevet.

Om du behöver ytterligare hjälp med att formulera ett kravbrev i detalj så rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar,

Jonathan LengyelRådgivare