Rätt till bostadstillägg vid tillgångar på banken

Hej ! En fråga? som ensamstående har man rätt att få Bostads tillägg , men hur är det om man har pengar på Banken . ?? jag bor i en bostadsrätt och jag har inga lån på den men om jag tar ut Hypoteks pension på ca 200000 påverkar det bostadstillägget för mig ? M.V.H

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom rätten till bostadstillägg, och storleken av tillägget, beror på flera faktorer så finns inga fastställda gränser för hur mycket pengar på banken du kan ha. Om du är ensamstående som du skriver, och har tillgångar som är högre än 100 000 kr, så kommer detta att påverka beräkningen. Dessvärre kan jag inte ge något mer detaljerat svar, eftersom det som sagt även är andra saker myndigheten kollar på vid sin bedömning.

Vad anses vara tillgångar i bedömningen? Tillgångar kan vara kontanter, tillgångar på bankkonto, aktier, övriga värdepapper, kapitalförsäkringar m.m. Vid beräkning av tillgångar gör man först avdrag för skulder i form av exempelvis banklån eller studielån; detta gäller dock inte skulder som du har på din permanentbostad, men det skriver du att du inte heller har. Tillgångarna beräknas per den 31 december året före du får bostadstillägg.

Det jag rekommenderar dig att göra är en preliminär beräkning av bostadstillägg, där du genom att fylla i alla efterfrågade uppgifter kan få ett preliminärt svar på om, och i så fall hur stort, bostadstillägg du kan få. Detta görs på Pensionsmyndighetens hemsida. För att göra en preliminär beräkning, klicka HÄR.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Trevlig helg!

David EkenbergRådgivare