Rätt till återbetalning när bolag går i konkurs?

Vi är på semester i Spanien nu! Vi hade en bokning på ett hotell som vi redan hade bokat i oktober 2015, bokningen gjorde vi genom LOWCOSTHOLIDAY.SE som var kostar 8008 kr och betalning gjorde med bankkort. och när vi var framme på hotellet fick vi inte rummet pga det bolaget hade gått konkurs. Vi var tvungna och boka på ett annat hotell och betalde 13400 kr. Kan ni på något sätt får tillbaka våra pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en konkurs ska borgenärerna (dvs bland annat du) få ersättning efter hur prioriterade deras fordringar är. Fordringar utan säkerhet såsom din är oprioriterade och i allmänhet ges ingen eller endast minimal ersättning för sådana fordringar. I ditt fall skulle jag gissa på att chansen till utdelning är mycket liten.

Men eftersom du har betalat med ett bankkort kan det hända att din bank har någon policy som kan ge dig viss eller full täckning för din förlust. Det är dock ingen lagstadgad rättighet utan en förmån som vissa banker kan ha, varför jag råder dig att kontakta din bank och fråga. Om du hade betalat med ett kreditkort istället hade konsumentkeditlagen varit tillämplig, vilket hade öppnat upp för en möjlighet att reklamera kreditköpet hos din bank enligt 29§ stycke 2 i konsumentkreditlagen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare