FrågaARBETSRÄTTA-kassan 30/12/2021

Rätt till a-kassa vid uppsägning på ens egna initiativ?

Hej!

Jag har varit visstidsanställd på ett företag i över 1 år. Jag har tyckt om mitt jobb och trivts ganska bra fram tills att en ny chef tog över och började köra sitt egna race. Hela stället är inte detsamma längre. Har även haft många kollegor som har valt att säga upp sig ifrån företaget. Så nu till frågan..min visstidsanställning går ut om några månader och jag vet att jag kommer få förlängt, men nu vill jag inte längre ha förlängt eller ens fast. Min motivation för jobbet ligger nu på botten. Har jag endå rätt till min a-kassa om jag väljer att jobba till slutdatumet på min visstidsanställning och därefter söka nytt jobb. Eller kommer jag att bli avstängd från a-kassan i 45 dagar om jag väljer att inte förlänga? Mvh

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Som en huvudregel gäller det att om man själv säger upp sig från sin anställning utan giltiga skäl blir man avstäng från sin rätt till ersättning i 45 ersättningsdagar. Vad som räknas för giltiga skäl kan bland annat vara om:

- du blir sjuk av ditt arbete och kan inte bli omplacerad.

- du blir utsatt för mobbning på din arbetsplats.

- din arbetsplats flyttar så pass långt bort att du inte kan dag- eller veckopendla.

- du får inte din lön utbetald.

- dina deltidsdagar har tagit slut.

Om du säger upp dig själv från din anställning ligger bevisbördan på dig att kunna visa på att någon/några av ovanstående omständigheter föreligger. Utifrån den information som du har angett i frågan kan jag inte ge ett klart svar på om du anses ha giltiga skäl till en egen uppsägning. Om du är fackligt ansluten rekommenderar jag dig att du tar kontakt med ditt fackförbund för vad som närmare gäller kring just giltiga skäl, då nästan alla a-kassor är knutna till just ett fackförbund (utom Alfa-kassan).

Värt att framlyfta är att du måste aktivt söka jobb på samma sätt som när du får ersättning från a-kassan, även under din avstängning. För att en dag ska "räknas med" i avstängningsperioden måste du antingen,

- vara registrerad hos arbetsförmedlingen och är helt/delvis arbetslös, eller

- arbetar minst tre timmar

Du kan läsa mer om egen uppsägning på A-kassans hemsida.

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare