FrågaARBETSRÄTTA-kassan 21/12/2022

Tacka nej till jobb på grund av låg lön, konsekvenser för att söka ersättning från A-kassa?

Hej! Det är så att jag jobbade som maskinoperatör och min lön var 25000kr, Jag ville byta jobb till annat jobb och fick erbjudande på 22500kr för att lära mig yrket. Det gick bra men nu är det så att efter min visstidsanställning så blev jag erbjuden tillsvidareanställning men samma lön, Vi kommer inte överens då det är för lågt och jag ska skriva in mig i AF/ ansöka om A-kassa. Jag undra om det räknas som att man tackat nej till jobb? Dessutom tror jag att den lönen jag blev erbjuden är mindre än kollektivavtalet, har alla företag inom industrier som har IF Metall samma avtal? Kan det bli problem om jag ansöker om t.ex A-kassa? Alla mina vänner har ca 26-27 med motsvarade erfarenhet. Tack!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline. Jag tolkar det som att du har haft en allmän visstidsanställning och sedan fått erbjudande om en tillsvidareanställning, du tycker att lönen varit för låg och tackat nej till jobbet. Därefter planerar du att skriva in dig på arbetsförmedlingen och söka A-kassa.

I ditt fall aktualiseras lag om arbetslöshetsförsäkring.

Om du tackat nej till arbete på grund av för låg lön innan du varit inskriven i arbetsförmedlingen:

I 43 § till 45 § lag om arbetslöshetsförsäkring regleras under vilka förutsättningar en arbetssökande kan varnas eller stängas av från rätt till ersättning för A-kassa.

I ditt fall beskriver du tackat nej till en tillsvidareanställning, det skulle kunna aktualisera 43 a § punkt 1  lag om arbetslöshetsförsäkring som föreskriver att sökande kan stängas av från rätt till ersättning om sökande tackar nej till lämpligt arbete utan godtagbara skäl.

Lämpligt arbete regleras i 44 § lag om arbetslöshetsförsäkring:

I 44 § lag om arbetslöshetsförsäkring regleras vad som är lämpligt arbete. I punkt 2 regleras en omständighet som är relevant för din fråga om arbetet är lämpligt nämligen att anställningsförmånerna ska vara förenliga med de förmåner som arbetstagare får som är anställda enligt kollektivavtal eller, om kollektivavtal inte finns, är skäliga i förhållande till de förmåner arbetstagare med likvärdiga arbetsuppgifter och kvalifikationer får vid jämförliga företag.

Lön är en förmån som du skulle fått via arbetet.  Om lönen ej är förenlig med kollektivavtalet eller den faktiskt tillämpade löneersättningen det vill säga så kan arbetet inte anses vara lämpligt. Det skulle innebära att om lönen understiger kollektivavtalet eller det faktiskt tillämpade löneersättningen så har arbetet inte varit lämpligt och du har haft rätt att tacka nej arbetet.

Sammanfattning av din fråga:

Min rekommendation till dig är att du tar reda på om lönen du blivit erbjuden är lägre än den lön som kollektivavtalet som arbetsgivaren skrivit under med IF metall reglerat. Om lönen är lägre så är inte arbetet lämpligt enligt 44 § lag om arbetslöshetsförsäkring och du slipper risken att bli avstängd i 5 dagar från ersättning enligt 43 a § p1 lag om arbetslöshetsförsäkring. Om lönen är kollektivavtalsenlig så finns det en risk att du blir avstängd från ersättning i 5 dagar.

Om du skulle ha någon mer fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare