FrågaARBETSRÄTTA-kassan 30/06/2024

Kan man få a-kassa då man blivit arbetsbefriad under uppsägningstiden?

Hej! Jag sade upp mig från mitt jobb den 27/5 och hade en månads uppsägning på min fast-anställning. Jag skulle alltså gjort min sista dag på jobbet den 27/6. Men idag (19/6) så valde min arbetsgivare att arbetsbefria mig från och med idag. Räknas det då som att jag blivit uppsagd eller är det det första som sägs som räknas? Tänker om jag har rätt att nyttja a-kassa efter dagens besked? :)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag tolkar din fråga så undrar du om det kan anses som att du blivit uppsagd från arbetsgivarens sida i och med att du blivit arbetsbefriad en del av din uppsägningstid samt ifall du har rätt till a-kassa under denna tid.

Kan arbetsbefrielsen anses som en uppsägning?

Som huvudregel gäller att arbetstagare har en skyldighet att fortsätta arbeta under uppsägningstiden. Arbetsgivare och arbetstagare kan dock avtala om att arbetstagaren inte behöver arbeta under denna tid, alternativt så kan arbetsgivaren ensidigt besluta att inte ge arbetstagaren några arbetsuppgifter. Om så sker så anses arbetstagaren ha blivit arbetsbefriad. Arbetstagare har rätt att behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om hen inte får några arbetsuppgifter alls under uppsägningstiden (12 § LAS). Eftersom du skriver att du har blivit arbetsbefriad så är du alltså fortfarande anställd och har rätt att få lön som om du hade arbetat. Arbetsbefrielsen kan därför inte anses som en uppsägning från arbetsgivarens sida.

Har du rätt till a-kassa?

Ett krav för att ha rätt till a-kassa är att man ska anses stå till arbetsmarknadens förfogande (9 § ALF). Då du är arbetsbefriad så anses du i lagens mening fortfarande som anställd under uppsägningstiden. Du kan då inte anses stå till arbetsmarknadens förfogande och kan därför inte heller få a-kassa.

Hoppas att du fått svar på dina funderingar, annars är du välkommen att återkomma till oss på info@lawline.se så hjälper vi dig vidare.

Vänligen,

Johanna SvenssonRådgivare