FrågaKÖPRÄTTKöplagen12/11/2013

Rätt för säljaren att ta tillbaka en vara vid dröjsmål med betalningen

Försåld hund där muntligt avtal upprättats två personer (säljare), med anteckningar bevarade från samtal dock ej underskrivet avtal av båda parter. Köparen vägrar slutbetala hunden enligt det muntliga avtalet med summan 1000 kr. Faktura/betalningspåminnelse sänd till köparen. Efter en vecka också sänd till Kronofogdemyndigheten. Köpare vägrar betala trots detta. Kan säljaren återta hunden utan rättsligt efterspel?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns inga formkrav för köpeavtal utan de är giltiga oavsett om det upprättas skriftligen eller muntligen. I ditt fall verkar det inte heller som att det finns någon annan ogiltighetsgrund så avtalet är därför bindande och hunden kan därför inte tas tillbaka på den grunden.

Om det finns ett bindande avtal så krävs det att man har avtalat om ett återtaganderättsförbehåll eller att köparen avvisar varan för att en säljare vid ett köp mellan två privatpersoner ska ha rätt att ta tillbaka den vid dröjsmål med betalningen (Köplagen 54§ 4 st och Avbetalningsköplagen 1§).

I ditt fall så verkar ni inte ha avtalat om något sådant förbehåll. Visserligen så kan avtalsinnehåll även vara underförstådda men det är svårt att bevisa. Du har därför inte rätt att ta tillbaka hunden. Det du kan göra är att kräva dröjsmålsränta på beloppet enligt Räntelagen.

Köplagen hittar du https://lagen.nu/1990:931

Avbetalningsköplagen hittar du https://lagen.nu/1978:599

Räntelagen hittar du https://lagen.nu/1975:635

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare