Rätt att ta del av vad som förekommit under förundersökning

Hej.

Jag har gjort en anmälan ang misshandel som min sambo utsatte mig för för ca 4 månader sen och även innan det.

Allt finns i polisens arkiv, allt från förhör,bilder,samtal,sms, kontaktförbjud m.m.

Fick för några dagar sen se att h*n skickat alla förhör, bilder m.m. till honom!

Får man göra så som advokat, att skicka det man som brottsoffer sagt och visat för polisen, skicka detta till gärningsmannen fast det står klart och tydligt hemligt stämplat på 1a sidan??

Vart kan jag vända mig för att anmäla denna advokat för tjänstefel?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag förstår helt och hållet din frustration. Jag tänkte gå igenom hur en process generellt ser ut enligt 23 kap rättegångsbalken (förkortad RB).

Förundersökning inleds
När du gjorde din anmälan gällande misshandeln ska polisen i sin tur påbörja en förundersökning eftersom det funnits anledning att anta att din sambo gjort sig skyldig till misshandel (3 kap. 5 § brottsbalken och 23 kap. 1 § RB). Förundersökningen innebär att polisen undersöker om det finns konkret fakta som talar för att sambon gjort sig skyldig till misshandeln.

Utredningsstadiet
När polisen anser sig ha tillräckligt med bevis för att sambon skäligen kan misstänkas ha begått brottet går förundersökning in i sitt andra stadie, utredningsstadiet. Här kan en åklagare ta över utredningen och det gäller då att hitta tillräckligt mycket underlag för att kunna väcka åtal mot den misstänkte.

Vid det här laget, då det börjar röra sig om en domstolsprocess och sambon alltså riskerar fängelse tillkommer en rad rättigheter för sambon som ju är misstänkt för misshandelsbrott.

För det första har sambon rätt att bli underrättad om att han står misstänkt för misshandel (23 kap. 18 § st 1 RB):

För det andra har sambon och hans juridiska biträde rätt att ta del av det som förekommit under förundersökningen, dvs vad som hålls emot honom (23 kap. 18 § st 2 RB). Det inkluderar bevis så som dem du räknat upp.

Eftersom sambon riskerar fängelse anses det i lagens mening rättvist att han vet vad det är han har att försvara sig mot. Därav kan inte heller vittnen få anonymitet i Sverige.

Dem begränsningar som finns till den misstänktes rätt att ta del av materialet är väldigt restriktiva och återfinns i 10 kap. 3 § offentlighet och sekretesslag. Det ska då vara av synnerlig vikt för den enskilde att uppgiften inte lämnas ut, och även då ska den andra parten (sambon) ändå upplysas om vad materialet innehåller i den mån det behövs för att han ska få ta tillvara sin rätt.

Sammanfattningsvis kan sägas att en person som står misstänkt för brott har en rad rättigheter som finns till för att denne på ett rättvist sätt ska kunna försvara sig mot vad som håller hen emot. Jag förstår att det känns orättvist åt andra hållet, och det är på många sätt lika tufft att vara offer som förövare i dessa lägen.

Jag önskar dig ändå all lycka till med din anmälan, och hoppas att allt löser sig så gott det går. Hör gärna av dig igen om det var något mer du undrade!

Sara HillRådgivare