FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/04/2018

Rätt att sälja fastighet som man vunnit bättre rätt till via domstol

Jag har en fråga om arv.

Min syster stämde min far i domstol för bättre rätt till fastighet. Min far, född -21, företräddes av sin gode man, som är advokat med inriktning på fastighetsjuridik. Den gode mannen anlitade i sin tur f d hovrättsråd som ombud. Dessa två förlorade mot min syster vilket innebar att min pappa förlorade en skärgårdsfastighet på drygt 7000 kvm till min syster. Domen vann laga kraft i dec -16.

Min syster styckar nu nämnda fastighet till två fastigheter, för att sälja dessa med maximal vinst. Fastigheten hon har processat sig till mot vår fars vilja är förskott på arv.

Jag och min son har fått en gåva av vår far på en mindre fastighet, 1800 kvm, vi äger 50% vardera. Vår gåva är inte förskott på arv. Lagfarten gick genom nov -17.

Pappa har sedan i aug -17 en förvaltare. Pappa bor på ett vård- och omsorgsboende och är numera lyckligt ovetande om dessa konflikter.

Min fråga är:

- Har min syster rätt att sälja fastigheten? På min fars konto finns mindre än en sjättedel av det belopp som hon kommer att sälja fastigheterna för.

- Om, inte, vad kan jag göra för att hindra henne?

Det finns naturligtvis en lång bakgrundshistoria till varför vår far har valt att göra så här.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äganderätt till fastigheten

Reglerna gällande fast egendom återfinns i Jordabalken (JB).

Äganderätt är i juridisk mening den mest långtgående förfoganderätten som kan föreligga till en viss sak, vilket innebär att ägaren till en fastighet har rätt att bestämma över fastigheten i frågan. I och med att din syster vann processen mot er pappa innebär det att hon är ägare av skärgårdsfastigheten. Din syster har alltså äganderätt över fastigheten.

Lagfart

Förutom att man ska ha fått äganderätt över en fastighet krävs det också att man får lagfart på fastigheten för att kunna bevisa att det är den personen som verkligen äger fastigheten. Jag utgår dock från att din syster har sökt och fått lagfart på skärgårdsfastigheten i frågan.

Förskott på arv

Reglerna rörande förskott på arv återfinns i 6 kap. ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln är att det arvlåtaren ger till arvinge under sin livstid ska räknas som förskott på arv, om inget annat angetts i exempelvis gåvobrev (6 kap. 1 § ÄB).

När förskott på arv rör sig om att arvingen fått en fastighet ska man vid bodelning efter arvlåtarens död som huvudregel räkna på värdet av fastigheten när gåvan gavs och inte värdet fastigheten har vid arvlåtarens död (6 kap. 3 § ÄB), när avräkning på förskottet ska göras. Alltså gäller värdet från när din syster vann fastigheten i rätten.

Om fastigheten din syster "fick" i förskott skulle vara mer värd än vad hon skulle fått som arvslott behöver hon inte betala tillbaka överskottet (6 kap. 4 § ÄB), OM inte det skulle kränka din rätt till laglott (7 kap. 4 § ÄB).

Sälja fastigheten

Eftersom din syster äger skärgårdsfastigheten har hon även rätt att sälja den. Att hon kommer få ut mer än vad fastigheten var värd när hon vann den i rätten har ingen betydelse på grund av regeln i 6 kap. 3 § ÄB som säger att det är värdet på fastigheten när gåvan gavs som har betydelse vid avräkningen.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har din syster rätt att stycka och sälja skärgårdsfastigheten eftersom det är hon som äger den. Du kan inte hindra henne från att sälja fastigheten. Om värdet av fastigheten gått upp sedan hon vann över er pappa i rätten spelar ingen roll då det är värdet vid gåvotillfället/när din syster vann processen som gäller. Men om detta belopp kränker din rätt till laglott (som är hälften av din arvslott (7 kap. 1 § ÄB)) då har du rätt att få ut en summa pengar av din syster för att nå upp till laglotten.

Om du har följdfrågor eller funderingar är du hjärtligt välkommen att kontakta mig på isabella.vasiliou@lawline.se så återkommer jag så fort jag kan!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare