Rätt att kräva namn på dörren

Hej! Jag har nyligen flyttat in på hyra i förstahand. Hyresvärden är ägare till bostaden. Jag bad om att få mitt namn på dörren och i entrén, men då menar hyresvärden att eftersom hon äger lägenheten måste hennes namn stå på dörren. Finns det en lag som säger att detta är så? Finns det en lag jag kan hänvisa till som säger att jag ska få ha mitt namn på dörr och i trappan, så posten kan delas ut t.ex.. Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring om vilka rättigheter du har som hyresgäst angående namnskylt.

Till att börja med ska sägas att det inte finns några regler kring hyresvärdens rätt att ha sitt namn på en lägenhet denna hyr ut. Hyresvärden har dock en skyldighet att se till att lägenheten är i fullt brukbart skick för det avsedda ändamålet (12 kap. 9 § jordabalken och 12 kap. 15 § jordabalken). Att kunna få post till en hyresrätt som används som bostad ingår i dess ändamål.

Om en hyresvärden har fått en skälig tid på sig till att åtgärda felet har hyresvärden inte uppfyllt sin underhållsskydlighet. Detta kräver även att det inte funnits någon annan godtagbart skäl för varför felet inte åtgärdats. Att ägaren vill ha sitt eget namn på dörren och i trappen är inte ett godtagbart skäl.

Om det är så att hyresvärden fortfarande inte vill sätta upp ditt namn får du vända dig till din hyresnämnd. Du kan då ansöka om att hyresnämnden ska förelägga hyresvärden att sätta upp ditt namn. Hyresnämnden kan då ange en tid som hyresvärden har på sig att avhjälpa bristen och hyresvärden riskerar vite om detta inte följs.

Länk till ett åtgärdsföreläggande samt hur ett sådant ska göras hittar du nedan:

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/hyra-av-bostad-och-lokal/bostadens-skick/om-brister-i-bostaden-behover-atgardas/

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare