FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/06/2015

Rätt att kräva hyra saknas

Hej.

Jag och min föredetta man äger ett hus tillsammans och betalar lika delar på lånen till banken. Han och hans nya flickvän bor i huset, hon är dock inte skriven där. Min fråga är om jag kan kräva att hon betalar hyra eller liknande till mig. Känns ju ganska orättvist att hon ska bo där gratis så att säga. Vill ju bara veta om jag har rätt till något , ska tillägga att han behandlat mig väldigt illa genom skilsmässan och lurat mig på mycket. Så jag vill ju inte bli lurad mer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det finns dessvärre inte någon regel i svensk rätt som gör att du kan kräva att din före detta mans flickvän betalar hyra till dig.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare