FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/08/2017

Rätt att kränka då man lider av psykisk funktionsnedsättning

Min bror påstår att han har rätt att kränka en annan människa, han har krånkt mej och mina systrar i flera år.

Har sagt åt han han inte får göra det. Men han säger att han inte bryter mot nån lag, och att han inte kan bli dömd för något, på grund att han har ADHD, och inte kan bli dömd för några brott. Vad är det som gör att han kan tro det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det bryter mot både svensk grundlag samt diskrimineringslagen att vålla någon skada genom kränkning. I fall där man utsatts för kränkning kan man enligt skadeståndslagen kräva ut ersättning i form av skadestånd. Det finns i denna lag ett undantag för personer med allvarliga psykiska funktionsnedsättningar. Undantaget menar inte på att personen med nedsättning frångår lagen utan istället att hänsyn tas till personens sinnesstämning osv vid bedömning av skadestånd. Jag antar att det är denna lag din bror syftar på, men han har alltså inte rätt att bryta mot lagen på grund av sin ADHD. Se 2 kap 3 och 5 §§ skadeståndslagen.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare