Rätt att häva köpet efter ett reparationsförsök?

Hej!

Jag har köpt en dator hos *företag* för ca 18000 kronor. Jag har garanti på den i 2 år. Jag lämnade in den 11 månader efter köp då jag märkte att den var defekt, nu har jag fått tillbaka den efter 3 veckors väntan och den är fortfarande defekt. Jag har sagt till dem att jag skulle vilja häva köpet hos dem då jag tyckte det var helt orimligt att vänta 3 veckor på laggning.

Min fråga är då om jag nu har rätt att kräva återbetalning då deras försök till reparation ej fungerade och garantin på datorn fortfarande gäller.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vilken lagstiftning är tillämplig?

Jag förstår det som att du köpt datorn som privatperson av företaget du nämner. I och med detta blir konsumentköplagen tillämplig och den är tvingande till din fördel (1 och 3 § KKöpL)

Vad har du för rättigheter?

Vid fel i vara så finns det lika olika rättigheter som aktualiseras om du har reklamerat felet inom skälig tid. Du har då rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva att köpet (22 § KköpL).

Hävning ses som ett sistahandsalternativ och normalt sett har säljaren rätt att reparera datorn eller leverera en likvärdig innan hävning eller prisavdrag kommer på fråga. Detta gäller även fast det skett ett tidigare reparationsförsök (27 § KköpL). Däremot får inte säljaren oändliga försök eller tid på sig att reparera samma fel eftersom en reparation ska ske inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för dig som köpare (26 § tredje stycket KköpL).

För att ha rätt till hävning krävs att felet har varit av väsentlig betydelse för dig. Saker så som reparationens tid och misslyckande samt felets allvarlighet kan tala för att felet haft väsentlig betydelse för dig. Du kan alltså möjligen få tillbaka dina pengar även fast det bara skett ett reperationsförsök men det beror på om säljaren vill testa att reparera varan ännu en gång alternativt leverera en likvärdig dator. Det bästa är att kontakta säljaren och förklara den olägenhet som du behövt stå ut med och förklara att du vill häva köpet. Säljaren kan ju eventuellt gå med på ditt krav även fast denne har rätt att testa reparera en gång till.

Sammanfattningsvis har säljaren normalt sett rätt att göra två reparationsförsök förutsatt att dessa kan ske inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för dig. Jag har dock förstått det som att några veckor för att laga en dator kan ses som en skälig tid och om du fått tillgång till en lånedator kan säljaren få ännu längre tid på sig att reparera datorn. Detta stoppar dig dock inte från att reklamera varan igen och förklara att du vill häva köpet.

Behöver du mer hjälp är du mer än välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Mikaela KronmannRådgivare