Rätt att häva köp av mobil?

Hej, efter drygt en månad slocknade min mobil och jag kunde därmed inte starta igång den. Jag tänkte lämna in den och häva mitt köp pga att det inte var en självskada utan troligtvis en bugg i mobilen. Jag läste om problemet och märkte att det var ett vanligt förekommande problem hos folk med samma typ av mobil. Väl på plats så sa personalen i butiken att mobilen måste lämnas in på lagning. Jag lämnad in mobilen och fick ett mejl 2 veckor senare om att mobilen var lagad. När jag besökte butiken meddelade personalen att mobilen inte var lagad utan utbytt mot en ny av samma modell. Jag frågade om det var möjligt att häva köpet istället för att få en helt ny men de sa att det absolut inte är möjligt. Stämmer detta? Och varför byta ut en mobil istället för att bara ge pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag som är tillämplig beror på om du köpt mobilen i egenskap av konsument eller som näringsidkare. Jag kommer nu i mitt svar utgå från att du har gjort det som konsument och att konsumentköplagen (KkL) därför är tillämplig.

Eftersom du fått en ny mobil utgår jag från att butiken har gått med på att det fanns ett fel på mobilen. Säljaren har i detta fall valt att företa en omleverans av mobilen enligt 26 § KkL. Det får säljaren göra även om du kräver att få häva köpet om säljaren gör det när du reklamerar mobilen och åtgärden kan ske inom skälig tid och utan väsentlig kostnad eller olägenhet för dig enligt 27 § KkL. Då butiken valde att företa omleverans direkt efter att ha undersökt mobilen så får de anses ha gjort det inom skälig tid. Mindre varor, som en mobiltelefon, förväntas du som köpare kunna transportera till butiken utan väsentlig kostnad eller olägenhet, men du har rätt till ersättning från butiken för den kostnad det innebär.

För att du ska få häva köpet krävs att felet är av väsentlig betydelse för dig enligt 29 § KkL. Det är en individuell bedömning som utgår från en helhetsbedömning där möjligheten att t ex få en ny mobil ska beaktas. Det är svårt för mig att göra en bedömning av detta men troligen så anses det inte felet vara av väsentlig betydelse för dig när du fått en ny mobil och i så fall har du inte rätt att få pengarna tillbaka utan får nöja dig med den nya mobilen.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Hanna RappmannRådgivare