Rätt att häva köp
Hej, Köpte en soffa, när jag skulle montera den så upptäcker jag att det saknas delar i leveransen. Ringer företaget och dom är inte alls villiga att lösa mitt problem, jag frågar om vi inte kunde ta beslagen då som saknades från deras visningssoffa men det ville dom ej först med tanke på att dom skulle behöva vänta på nya som enligt säljaren skulle ta 2-3 veckor.Det dom menade på då var att jag skulle vänta dessa veckor, men efter mycket om och men så tvingades jag köra och hämta dessa beslag(20mil tur och retur) för att få min soffa komplett.Nu är den monterad men nu uppstår ett annat fel och det är att det knakar i soffan och leverantören har konstaterat att det är ett allvarligt fel på stommen och den måste bytas ut. Där finns även nivåskillnader på de olika sektionerna som är helt oacceptabelt. Dom har lovat att komma och fixa min soffa och åtgärda felet. Det jag menar på är att vill ha någon slags kompensation för detta alternativt häva mitt köp. Vad har jag rätt till och hur går jag tillväga?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilka möjligheter du har att få kompensation alternativ häva ditt köp gällande soffan. Reglerna om detta finner man i konsumentköplagen (KköpL). I mitt svar utgår jag från att du köpt soffan av en näringsidkare (dvs. ett företag) i egenskap av konsument (dvs. privatperson).
Vad säger lagen?
För att köparen ska kunna göra olika påföljder gällande mot säljaren måste det först konstateras att det föreligger fel i varan. Varan ska som huvudregel vara i avtalsenligt skick, det vill säga motsvara vad köparen och säljaren kommit överens om. Skulle varan avvika från detta är det ett fel på varan, med stöd av 16 § KköpL. I ditt fall skulle i vart fall soffan kunna anses vara felaktig då den avviker från vad du med fog kunnat förutsätta, 16 § 3 st. 3 p. KköpL. Att soffan knakar och har nivåskillnader kan man som köpare normalt inte förvänta sig av en nyköpt soffa. Därmed anser jag att din soffa är behäftad med ett fel. Under förutsättning att det här felet visat sig inom sex månader efter det att soffan avlämnades anses felet ha funnits redan vid köpet, 20 a § KköpL.
Sammanfattning
I ditt fall blir det första steget i bedömningen att avgöra om det föreligger fel i din vara (soffa). Att soffan skulle knaka och ha nivåskillnader är inget som man kan förvänta sig av en nyinköpt soffa. Jag anser därför att det föreligger ett fel. För att du ska kunna göra felet gällande mot säljaren måste du reklamera felet. Min rekommendation är att du gör detta skriftligen. För att du ska kunna häva köpet av soffan måste du visa på att felet är av väsentlig betydelse för dig. Om du exempelvis inte kan nyttja soffan normalt eller dylikt kan man anse att felet är av väsentlig betydelse. Du har även rätt att få skadestånd för felet i soffan, under förutsättning att du kan bevisa att du tillfogats en förlust på grund av den uppkomna situationen. Här får en bedömning göras från fall till fall.
Med detta sagt hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du vill ha ytterligare vägledning i hur du ska hantera situationen rekommenderar jag dig att ta kontakt med våra erfarna jurister, se här: https://lawline.se/contact.
Med vänliga hälsningar,